אלבניה, הסוד של אירופה

אלבניה, הסוד של אירופה

נכתב ע"י: דליה לויטרשטיין

תוכן עניינים

אלבניה, מדינה קטנה בין מונטנגרו ויוון, הייתה סגורה לעולם לאורך רוב שנות המאה ה 20. אלבניה התנהלה כמדינה מבודדת, ש”שומרת לעצמה” בעיקר ולא נהלה מערכת יחסים פעילה עם שכנותיה. לאחר נפילת הגוש הקומוניסטי, אלבניה הגיחה לעולם ב1991, לאחר שהשתחררה מעול השלטון הקומוניסטי והיתה חבויה מהעולם עשרות שנים.

אלבניה פתחה את שעריה לרווחה והצליחה להפתיע את העולם שוב ושוב. מדינה מרתקת, רבת פנים שעדיין העולם לא הספיק ללמוד אותה לעומק. משופעת ברכסי הרים, מפרצי ים מבודדים, אגמים כחולים, נהרות, מעיינות, ערים עתיקות ומורשת מורכבת.

אלבניה, היסטוריה, נופים ופולקלור

אלבניה היא לא יעד תיירותי “טיפוסי”. התשתיות באזורים רבים במדינה עדיין לא מותאמות לסטנדרטיים מערביים. למי שמחפש טיול מאורגן לאלבניה, מחפש יעד מעניין, יעד שהוא מחוץ להמוני התיירים השוטפים את האזור ביוון ומונטנגרו, אלבניה יכולה להיות אפשרות מצוינת לטיול – נופים מרשימים, חופים יפים, שפע אתרים היסטוריים מעניינים ואנשים מסבירי פנים.

אלבניה מלאה במיתוסים ואגדות. פולקלור ומסורות עדיין נשמרים ונוכחים כחלק משמעותי מההווי היום יומי של התושבים. רבים מהדמויות במיתולוגיה האלבנית מונצחים האמצעות שירים, טקסים, סיפורים ותלבושות שעוברים מדור אחד למשנהו – תוכלו למצוא אגדה על כל מבצר וכל טירה.

תודות להיסטוריה מעניינת וארוכת שנים, ערי אלבניה והאזורים הכפריים עטורים בטירות עתיקות, חורבות רומיות, מסגדים ומבנים מתקופת האימפריה העות’מנית, ערים ציוריות כמו גירוקסטרה ובראט – כל אלה יוצרים תמהיל מרתק ששופך עוד אור על המסתורין העוטף את המדינה הזו.

כנסיית טריניטי, מצודת בראט, אלבניה
כנסיית טריניטי, מצודת בראט, אלבניה

הפתעה – קפה אלבני

כשמדובר באלבניה, חושבים לעיתים על ההיסטוריה, החופים, הטבע… אבל לעיתים רחוקות חושבים על אלבניה בהקשר של קפה. הקפה באלבניה הוא חלק אינטגרלי ומשמעותי מהתרבות, עוד מימי האימפריה העות’מנית. באלבניה תמצאו 654 בתי קפה לכל 100,000 תושבים – המובילה במספר בתי הקפה לנפש בעולם. הקפה באלבניה הוא הרבה יותר ממשקה – הוא מסורת.

מתי כדאי לבקר באלבניה?

באלבניה כדאי לבקר בעונת האביב, אפריל, מאי ויוני, מזג האויר מאוד נעים בתקופה זו ומתאים לטיולים רגליים בטבע. במאי, לאחר המסת השלגים, הנהרות והמפלים נמצאים בשיאם, כרי האחו עטורים בפריחת פרחי בר. אפשר לבקר באלבניה גם בחודשים ספטמבר אוקטובר, אחרי הקיץ החם ולפני החורף.

שקודרה – בירת התרבות

על גבול אלבניה ומונטנגרו, לחופיו של אגם שקודר העצום, נמצאת שקודרה, בירת התרבות של אלבניה. נהר הבונה חוצה את העיר והאלפים האלבניים נראים באופק. טירת רוזפה המרשימה היא אחד ממוקדי המשיכה העיקרים של האזור. האגדה מספרת שהיא נבנתה בידי 3 אחים. כל מה שבנו במהלך היום, נהרס במהלך הלילה, עד שאדם זקן נתן להם עיצה: לקבור את האישה הראשונה בחומה בחיים כדי להסיר את הקללה. 2 האחים הגדולים הזהירו את נושתיהם לא לבוא, אך אשתו של האח הצעיר הגיעה ובכך נחרץ גורלה. חומות הטירה ספוגות לחות מדמעותיה של האישה עד היום… במרוצת ההיסטוריה, היא נשלטה בידי כובשים שונים, בניהם אילריינים, ונציאנים ועותמנים. הנוף הנשקף מהטירה בחלט מצדיק את הביקור. מרכז העיר שקודרה עבר מקצה שיפוצים רחב היקף, אך עדיין ניתן למצוא מבנים עתיקים, כמו מסגד אבו בקר והקתדרלה האורתודוקסית. הנופים סביב שקודרה יפים מאוד וכדאי למצוא זמן לסייר גם מחוץ לעיר.

עמק וולבונה – האלפים האלבניים

השם וולבונה (“העמק הטוב”) ניתן לעמק, לנהר הזורם בו וגם לכפר הגדול ביותר. עמק וולבונה והפארק הלאומי וולבונה חולשים על מדרונותיהם המזרחיים של האלפים האלבניים. עמק וולבונה הוא אחד מהאזורים המתויירים ביותר בהרי הבלקן. מוקף הרים ופסגות מושלגות, נראה כמו ארץ פלאות והוא נחשב לשכיית חמדה לאלו היוצאים לטיולים רגליים בטבע. זהו משאב הטבע המרשים ביותר באלבניה – 200 קילומטרים של שבילי הליכה בטבע עוצר נשימה. אזור וולבונה גובל בקוסובו מצפון ובמונטנגרו מצפון מערב. התושבים מכונים “מאלסורה” – אנשי ההרים, הידועים בעצמאותם ובעוז רוחם. התנאים ספרטניים, בהתאמה לרוח המקום. ב 2009, וולבונה הגיחה מבין צללי ההיסטוריה “והתגלתה מחדש” כאוצר טבע ותרבות חבוי. התושבים המקומים מסבירי פנים לתיירים. הם מעריכים את הנוסעים מרחקים מכל העולם כדי לבקר בעמק המרוחק. סידורי הלינה הם פנסיונים או גסטהאוסים משפחתיים, ברמה נמוכה מהמוכר לנו במערב וזה חלק מיופיו של המקום הקסום והמרוחק.

האלפים האלבניים, אלבניה
האלפים האלבניים, אלבניה

בראט, עיר 1000 החלונות

בראט נחשבת לעיר היפה ביותר באזור הבלקן. היא נודעת בשם “העיר בעלת 1000 החלונות” – העיר בנויה בצפיפות על מדרון וכל החלונות פונים לעמק. בבראט נמצא מסגדים עתיקים מהתקופה העות’מנית יחד עם כנסיות ביזנטיות המפוזרים ברחבי העיר. נהר האוסומי חוצה העיר וכדאי ללכת לצפות בה מהגדות. על גבעה בסמוך לעיר נמצא מבצר מרשים בעיר עצמה מוזיאונים המציגים חפצים מתקופות שונות של העיר.

בראט, עיר 1000 החלונות, אלבניה
בראט, עיר 1000 החלונות, אלבניה

סרנדה – שלווה לחופו של הים היוני

סרנדה נמצאת בדרום אלבניה, על חופיו של הים היוני, צופה לקורפו. סרנדה משופעת במזג אויר נעים בכל השנה, מים צלולים ואורח חיים רגוע ושליו. למרות צפיפות הבניה בקו החוף, ניתן למצוא בסרנדה רחובות מרווחים שנעים לטייל בהם, שפע מסעדות ובארים וחנויות מזכרות. בעיר עצמה וגם סביב לה ניתן למצוא שפע אתרים היסטוריים לבקר בהם.

פארק בוטרינט ומעיין “העין הכחולה”

הפארק הלאומי בוטרינט הם ביתם של מגוון מערכות אקולוגיות וגם אתרים ארכיאולוגיים. זהו יעד תיירותי פופולארי, גם בגלל קרבתו לאי היווני קורפו. מבקרים רבים מגיעים לפארק כדי לחוות את השילוב בין אתרים היסטוריים וטבע. הפארק נמצא על פנינסולה הגובלת באגם בוטרינט מצדה האחד ומצידה השני בתעלת ויוארי. יותר מ1,200 מינים של בעלי חיים וצמחים קיימים בשמורה, המתפרשת על מרחבי גופי מים, גבעות ואיים. האתר המרשים ביותר בפארק הוא אתר ארכיאולוגי בין 2,500 שנים מתקופת האימפריה הרומית והוא כולל שרידים של חומות, תיאטרון, בזיליקה ביזנטית ושני מבצרים. לטייל בין העתיקות בטבע היפה המקיף אתכם סביב – בהחלט חוויה נהדרת. בוטרינט הוא בהחלט אחד מאבני החן של אלבניה. נסע דרך חורש נפלא אל “העין הכחולה” – מעיין צלול ועמוק בלב עמק ירוק.

פארק בוטרינט, מעיין העין הכחולה, אלבניה
פארק בוטרינט, מעיין העין הכחולה, אלבניה, צילום: דוד כפיר

ג’ירוקסטרה – עיר האבן

גי’רוקסטרה נמאצת בדרום אלבניה. זו עיר עתיקה היושבת על גבעה הצופה לעמק. סמטאותיה המתפתלות והמרוצפות אבן יובילו אתכם בין בנייניה היפים ואתריה ההיסטורים. מעל 500 מבנים בעיר מוגדרים כמבנים לשימור והם בעלי ערך תרבותי למורשת האלבנית. האדריכלות בעיר ייחודית ומושכת עת העין. העיר מכונה “עיר האבן” – הגגות הייחודיים למקום נראים מכל פינה ומכל סמטה.

מעל הבזאר הישן מתנוססת טירת ג’ירוקסטרה, הנחשבת לשניה בגדולה בכל אזור הבלקן. המבצר הוא מקום מרתק לביקור, על ביצוריו וחורבותיו. האגדה מספר שבמאה ה 14, העות’מנים ניסו לכבוש את הטירה והנסיכה ארגירו, העדיפה לקפד את חיה ואת חיי בנה על מנת לא ליפול בשבי וקפצה למותה מהחומות. מותה סימל את רוח ההתנגדות של האלבנים למול כמויות הפולשים החוזרות ונשנות. תחת המבצר העתיק נמצא בונקר, מזכרת לתקופת המלחמה הקרה ומוזיאון לנשק.

קרויה – מיתוס הגיבור הלאומי

צפונית לבירה טיראנה, נמצאת קרויה, מקום ציורי ושליו, בהחלט מצדיק ביקור באתרים ההיסטוריים שבו ובטבע הסובב את העיר. קרויה מפורסמת בזכות הגיבור הלאומי האלבני גרג סקנדרבג. במאה ה15, גרג הצליח לעמוד במתקפות העות’מניים על קרויה במשך 25 שנה. ההר הסמוך לעיר מכונה על ידי המקומיים “המרפסת האדריאתית” ועליו יושבת הטירה המלכותית של קרויה, שהיתה מבצרו של סקנדרבג. כיום ניתן למצוא בטירה מוזיאון מעניין העוסק בתולדותיו של סקנדרבג וכנסיה יפה מהמאה ה15, גם היא בתוך מתחם המבצר. הנוף הנשף מהחומות מרשים ביותר ומצדיק בהחלט את הטיפוס מעלה.

קרויה, פסלו של גרג סקנדרבג וקסדת העז, אלבניה
קרויה, פסלו של גרג סקנדרבג וקסדת העז, אלבניה

כדאי לטייל בסמטאות הבזאר הישן במרכז העיר. הוא נמצא רחוק מעט מההמולה, שופע בתי קפה ומסעדות ומגוון חנויות שניתן למצוא בהן מזכרות, חפצי אומנות ומוצרי עור מקומיים. כדאי גם לטייל סביב לקרויה – הטבע סביב לעיר כולל עמקים, אגמים והרים ונופים מרשימים.

טירנה – בירה בתהליכי שינוי

טירנה בעבר היתה עיר בטון אפורה, לא מסבירת פנים או נעימה לעין, שאופיינה במבני דיור קומוניסטים גדולים ומשמימים שהיו חלק אינטגרלי בנוף הערים הגדולות בגוש הקומוניסטי, עד שנות ה 90 של המאה ה 20. העיר השתנתה רבות ב 30 השנים האחרונות מאז נפתחו גבולות אלבניה, וכיום עיר הבירה טירנה היא עיר תוססת, צבעונית וידידותית ומקום שנעים לבקר בו. טיראנה עתירה במוזיאונים ובאנדרטאות, המספקים הצצה לעבר הקומוניסטי של אלבניה. העיר השוקקת חיים, מציגה בגאווה את רחובותיה הצבעוניים, מבנים מרשימים מהתקופה העות’מנית ולצידם מבנים בסגנון אדריכלי מאיטליה, מזכרת מתקופות שונות בהיסטוריה. זכר לתקופת המלחמה הקרה נמצא ב”בונקארט” – בונקר ממשלתי רחב מימדים שכיום משמש לתצוגה לאומנות.

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע מתמחה בטיולים לאלבניה, כמו גם לשאר ארצות הבלקן – מונטנגרו, בוסניה הרצוגובינה, קרואטיה ועוד.. אנו מטיילים לאלבניה בקבוצות קטנות ובהדרכת מדריכים המתמחים באלבניה ובמדינות הבלקן – צרו קשר.

טיילו איתנו

אלבניה, הסוד של אירופה
יציאה מובטחת
אלבניה, הסוד של אירופה
ההרשמה בעיצומה
בהדרכת עופר צבי
12 ימים
03.07 -
22.06
אלבניה, הסוד של אירופה
ללא תאריך יציאה
בהדרכת יובל כלב
10 ימים
אלבניה, הסוד של אירופה
ללא תאריך יציאה
אלבניה, הסוד של אירופה
הרשמו לרשימת הדיוור של ״יעדים״

הצטרפו לקהילה של אוהבי טיולים, מגלי ארצות ותרבויות, מטיילים הרוצים לחוות ולגעת בעולמות אחרים, מופלאים.

למה להרשם לדיוור שלנו?

כתבות נוספות

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע

יש לנו מספר טיולים בלתי נשכחים

  • כחברה המאמינה כי רק מטיילים מרוצים הם מטיילים שחוזרים, “אנו כאן בשבילכם” עם חיוך לכל שאלה ובקשה.
  • אנו מאמינים שמקצועיות ומצוינות הם הבסיס להצלחת הטיול. אנו מוציאים טיולים רק ליעדים בהם יש לנו הכרות מעמיקה.
  • הטיולים שלנו מושקעים ואיכותיים – הם יגשימו את החלומות שלכם.

כתבות נוספות שאולי תרצו לקרוא

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם  

אלבניה, הסוד של אירופה

מה תרצו לחפש?