סרי לנקה -  מדינת אי באוקיאנוס ההודי

סרי לנקה –  מדינת אי באוקיאנוס ההודי

נכתב ע"י: גולן לובנוב

תוכן עניינים

סרי לנקה, בשמה הקודם ציילון, פותחת בפני המטייל עולם חדש בו אי טרופי יפה וקסום משלב בתוכו תרבות בודהיסטית עשירה. בסרי לנקה נפגוש ערים עתיקות מרתקות, מקדשים חצובים בסלע, שמורות פילים, מטעי תה ציוריים, חופים זהובים, אנשים חביבים ואוכל נהדר.

גיאוגרפיה של סרי לנקה

סרי לנקה הנה מדינת אי באוקיאנוס ההודי, סמוך מאוד לקצה הדרום – מזרחי של הודו.
צורת האי היא כצורת אגס שעוקצו פונה צפונה. שיטחה של סרי לנקה הוא 66,000 קמ”ר ומתגוררים בה כ 20 מיליון תושבים. במרכז ובדרום האי מתרוממים מספר רכסי הרים גבוהים ואילו רוב רצועות החוף בצפון ובדרום הן מישוריות. עקב הקרבה לקו המשווה, שורר בסרי לנקה אקלים חם ורק בהרים מידות החום נמוכות יותר. באי יורדים משקעים רבים. האי עשיר במשאבי טבע, והכלכלה מגוונת, מבוססת על חקלאות, כריית מחצבים, דיג, ייצור מקומי ותיירות.

מתי הזמן הטוב ביותר לבקר בסרי לנקה

בסרי לנקה כדאי לבקר במהלך החודשים דצמבר עד אפריל, בחודשים אלו האקלים נעים ויבש עם שמש בשפע, שמיים כחולים צלולים. בתקופה זאת יכול כמובן לרדת גשם וסביר להניח שבטיול שלכם בסרי לנקה תפגשו גם ימי גשם. תקופה זו נחשבת למזג האויר הנוח ביותר לביקור בסרי לנקה.

סינהלים וטמילים בסרי לנקה

רוב תושבי האי הם סינהלים – בודהיסטים השייכים לזרם התרוואדה ולכן נראה הרבה נזירים ומקדשים בודהיסטים עתיקים. הממלכות הבודהיסטיות של סרי לנקה היו קשורות לאימפריות העתיקות של צפון הודו והיו איתן בקשרי דיפלומטיה ומסחר. למרות שסרי לנקה הוקמה כמדינה חופשית, דמוקרטית ופלורליסטית, עדיין קיימות ההתנגשויות בין הטמילים שהגיעו על ידי הבריטים כעובדי כפייה מטאמיל נאדו שבדרום הודו במאות ה-19 וה-20 . אפשר לנסות ולהגדיר את חלוקת האי כך שבצפון האי ובמזרחו ישנה השפעה טמילית ואילו במרכז ובדרום השפעה סינהלית.

ויזה לסרי לנקה Sri Lanka Visa

ישראלים מקבלים ויזה לסרי לנקה ל- 30 יום הכוללת 2 כניסות. ניתן לעשות זאת באופן מקוונן בתהליך פשוט באינטרנט – הגשת טופס אונליין.

לאן נטייל בסרי לנקה ?

אין הרבה מקומות במזרח שבהם מטיילים מרגישים מיד בבית. התושבים מסבירי הפנים, האוירה הנינוחה והקסם הטבעי של האי מעמיקים את חווית הטיול במקום הקסום הזה.

קולומבו, בירת סרי לנקה

קולומבו, בירת סרי לנקה, היא שער הכניסה למדינה – בסמוך לה נמצא שדה התעופה הבינלאומי. קולומבו המודרנית היא עיר נמל שהייתה ידועה לסוחרים רומאים, ערבים וסינים כבר יותר מ-2,000 שנה.  מומלץ לבקר במרכז העיר, אזור ה’פטה’ בו נמצאים שווקים צבעוניים. נטייל ליד המצודה וכמובן מגדל שעון שיזכיר לנו (ולא סתם) את יפו.

מרכז סרי לנקה – אנורדאפורה, פולונרואה וסיגריה

מקולומבו נצא בנסיעה מזרחה שם נמצאות 3 ערים עתיקות, ערי ממלכה שהינן חלק עיקרי מההיסטוריה של סרי לנקה ומספרות את סיפורו המיוחד של האי – אנורדאפורה, פולונרואה וסיגריה. מבחינת חשיבות האתרים בטיול, אנו ממליצים לבקר בשתיים מבין הערים העתיקות והמרשימות שהנן אתרי מורשת עולם – בפולונרואה ובעיר המבצר סיגריה.

פולונרואה

פולונרואה היא הבירה העתיקה של שושלת הצ’ולה. במקום נמצא ארמונות ומאגרי מים עתיקים, מקדשים הינדים ובודהיסטים. האטרקציה המיוחדת של המקום הם פסלי בודהה ענקיים חצובים בסלע גרניט: הבודהה העומד, היושב על פרח הלוטוס והשוכב, בו נראה את בודהה “רגע לפני ההארה”  דהיינו רגע לפני שהפך לבודהה (האדם שנאור).

סלע מבצר סיגריה

סיגריה, מצודת סלע מרשימה, אשר כללה ארמון וגנים ונבנתה על סלע בגובה של 200 מטרים והשקיפה על המישורים הנרחבים סביב. (כדי להגיע למרומי סלע המבצר, נצטרך לטפס 1200 מדרגות לאורך הסלע) הנוף מלמעלה בהחלט מצדיק את המאמץ. במקום ישנם ציורי פרסקו המפורסמים בכך שנשתמרו בצבעיהם המקוריים.

סלע מבצר סיגריה

מערות דמבולה

אתר מעניין נוסף שנמצא במרכז סרי לנקה הוא מערות דמבולה, אתר מערות מהמאה הראשונה לספירה, ששימשו כמקדשים בהם פסלים וציורי פרסקו המתארים את חיי הבודהה וגלגוליו השונים.

פילים בסרי לנקה – חוות הפילים פינוואלה ופארק מינרייה

בסרי לנקה נוקטים באמצעים מרחיקי לכת כדי לשמר את אוכלוסיית הפילים באי, המוגדרת בסכנת הכחדה. “רשות ניהול הפילים המסורתית של סרי לנקה” אחראית על ניהול השמורות ועל חוקים והגבלות  בשימוש בפילים לעבודה. ממשלת סרי לנקה עושה ככול שביכולה לעודד את גידול אוכלוסיית הפילים באי. כדאי לבקר בפינוואלה, “בבית יתומים לפילים”, שהוקם בשנת 1975 למען פילים נטושים ופצועים, שכבר הגיעו לסכנת הכחדה. מומלץ גם לצאת לספארי ג’יפים בפארק הלאומי מינרייה המאכלס עשרות מינים של בעלי חיים ובעיקר עדרי פילים.

הבירה העתיקה קנדי והגנים הבוטניים בפראדנייה

בדרך לקנדי, היפה בערי סרי לנקה, מומלץ לבקר בחוות תבלינים ליד העיר מטאלה, שם נכיר צמחי תבלין מגוונים המשמשים לבישול, לקוסמטיקה ולרפואה משלימה. קנדי, בירתם העתיקה של הסינהלים מוקפת גבעות ובמרכזה אגם ציורי, הסמוך למקדש השן, המקדש החשוב של סרי לנקה. מקדש השן בקנדי הוא אחד המקדשים הבודהיסטיים החשובים בעולם, על פי המסורת, מוחזקים בו שרידי השן של הבודהה. מומלץ לבקר בגנים הבוטניים בפראדנייה, בהם ניתן למצוא מעל 5000 זנים של צמחים, פרחים, ביניהם עשרות מיני סחלבים ועץ פיקוס ענק עם שורשים ארוכים במיוחד.

מדי שנה בחודש אוגוסט מתקיים בקנדי פסטיבל הפראהרה – פסטיבל הפילים הגדול בו מתקיימת תהלוכה גדולה, בו נישאת השן של בודהה על גב פיל מקושט בתכשיטים יקרים. הרחובות מוארים בלפידים ומוסיקה דתית מנוגנת לאורך התהלוכה.

נוארה ליה (נוראליה) – מטעי התה בסרי לנקה

העיירה נוארה אליה, המכונה בקיצור נוראליה שוכנת בגובה 1,889 מטר, בלב נוף הררי, באזור מטעי תה. סרי לנקה היא אחת מיצרניות התה הגדולות בעולם. מומלץ לטייל באזור בין מטעי תה ציוריים המכסים הרים ועמקים ולפגוש את נשות המיעוט האמילי המלקטות את העלים באופן מסורתי לתוך סלי קש גדולים, התלויים על גבן. כדאי לשלב ביקור במפעל ליצור תה וכמובן  לטעום ממנו. לא רחוק מנוארה אלייה נמצאת פסגת אדם – הקרויה כך משום שעל פי תושבי האי הראשונים, כאן ירד האדם הראשון והשאיר את טביעת רגלו במקום – האזור הנו שמורת טבע , מכוסה צמחייה . בדרך לשם עוברים באזורים חקלאיים ודרך כפרים רבים.

נוראליה

ספארי בשמורת יאלה

בשמורת יאלה כדאי לבקר רק  אם הטיול שלכם הוא מעל  10 ימים (במספר ימים נמוך מזה הטיול עלול להיות מעט צפוף), מומלץ ללון בלודג’ ליד השמורה ולצאת השכם בבוקר או אחר הצהריים לספארי ג’יפים בו אפשר לצפות בפילים, נמרים, תנינים קופים, ציפורים ועוד. שמורת יאלה מקיפה מגוון רחב של נופים, ביצות, יערות, נחלים ואגמים ועד לסלעי ענק מזדקרים.

חופי סרי לנקה

את חלקו האחרון של הטיול כדאי להקדיש לחופי סרי לנקה. הכוונה איננה ל”בטן גב” (שכמובן גם זה מומלץ) אלא להתמקם באחד מהריזורטים המפנקים הממוקמים לצד חופים ציוריים עם חולות זהובים מוקפים בדקלי קוקוס, ולצאת לטיולים אל האתרים הבאים:

עיר המבצר גול – שריד לכיבוש ההולנדי של האי. עיר המצודה שבה ישבו ההולנדים בעת ששלטו באי, כדאי לבקר במבצר ובמגדלור שעל חוף האוקיינוס.

קטרגמה – מרכז בודהיסטי חשוב, אחד מאתרי הדת החשובים ביותר בסרי לנקה מלבד פסגת אדם.

דייגי הכלונסאות –  דיג כלונסאות הוא סגנון מסורתי של דיג הנהוג על ידי הדייגים מקומיים בחופים הדרומיים של סרי לנקה.

חווה לשימור צבי ים ושייט על נהר המאדו – בסרי לנקה חיים חמישה מינים של צבי ים וכולם בסכנת הכחדה, בעיקר בגלל איסוף הביצים למאכל וסגולות רפואה. כדאי לבקר בחווה לשימור צבי ים.

שייט בדלתת נהר המאדו שבאזור בלפיטיה היא גם פעילות מומלצת – במהלך השייט ניתן לראות את החיים הכפריים המתנהלים לצד הנהר.

חופי סרי לנקה

 

מרקו פולו שביקר באי בימי הביניים הגדיר את סרי לנקה כאי הטוב ביותר בעולם. טיול מאורגן לסרי לנקה הוא טיול קסום המשלב מלונות בוטיק מפנקים, אוכל טעים, מפגשים עם אנשים חמים לצד שמורות טבע ונופים ציוריים, את הטיול נסיים בחופי התכלת הרגועים של האוקיינוס ההודי.

טיילו איתנו

סרי לנקה -  מדינת אי באוקיאנוס ההודי
ההרשמה בעיצומה
בהדרכת יובל כלב
11 ימים
24.01 -
14.01
סרי לנקה -  מדינת אי באוקיאנוס ההודי
ללא תאריך יציאה
בהדרכת עופר צבי
11 ימים
סרי לנקה -  מדינת אי באוקיאנוס ההודי
ללא תאריך יציאה
בהדרכת עופר צבי
9 ימים
סרי לנקה -  מדינת אי באוקיאנוס ההודי
הרשמו לרשימת הדיוור של ״יעדים״

הצטרפו לקהילה של אוהבי טיולים, מגלי ארצות ותרבויות, מטיילים הרוצים לחוות ולגעת בעולמות אחרים, מופלאים.

למה להרשם לדיוור שלנו?

כתבות נוספות

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע

יש לנו מספר טיולים בלתי נשכחים

  • כחברה המאמינה כי רק מטיילים מרוצים הם מטיילים שחוזרים, “אנו כאן בשבילכם” עם חיוך לכל שאלה ובקשה.
  • אנו מאמינים שמקצועיות ומצוינות הם הבסיס להצלחת הטיול. אנו מוציאים טיולים רק ליעדים בהם יש לנו הכרות מעמיקה.
  • הטיולים שלנו מושקעים ואיכותיים – הם יגשימו את החלומות שלכם.

כתבות נוספות שאולי תרצו לקרוא

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם  

סרי לנקה -  מדינת אי באוקיאנוס ההודי

מה תרצו לחפש?