גורילות ההרים

גורילות ההרים

נכתב ע"י: ד"ר אבי שפיר

תוכן עניינים

מסע אל גורילות ההרים

אין ספק שאחד משיאי הטיול שלנו לאוגנדה ורואנדה הוא הביקור אצל חבורות גורילת ההרים ששרידים אחרונים שלה חיים במערכת הרי הגעש של וירונגה בגבול בין קונגו, רואנדה ואוגנדה. לגורילות יש 98.4% גנום משותף לזה שלנו. לכן, יחד עם שימפנזים ובונובו, אלו הם קרובי המשפחה הצמודים ביותר שלנו בטבע. עובדה זו מגבירה משמעותית את עוצמת החוויה של השהייה בחברתן בבית גידולן הטבעי. בנוסף לזאת, העובדה שאוכלוסיית הגורילות באפריקה, וגורילות ההרים בפרט, הן בסכנת הכחדה רצינית ביותר, גם היא מגבירה את עוצמת חווית המפגש איתן. אך יותר מכול, לב חווית המפגש איתן היא העמידה הצמודה אל אחת מהחבורות שלהן, במעבה יער הגשם, בגובה רב, בשקט מוחלט. השילוב הזה של הדממה מחד והעוצמה האדירה שמשדר בעל החיים הזה, הופכים את המפגש למרגש ובלתי נשכח בעליל. יש כיום באפריקה שני מיני גורילות: הגורילה המערבית והגורילה המזרחית. למערבית שני תתי מין ולמזרחית שלושה תתי מין.

לפגוש את הגורילות באוגנדה או ברואנדה?

על מנת לפגוש את גורילות ההרים נדרש פרמיט, עלות הפרמיט באוגנדה היא כ 700 דולר למטייל ואילו ברואנדה בעונות המבוקשות עלות הפרמיט היא כ 1500 דולר למטייל. לכן בחלק גדול מהטיולים מעדיפים לבקר את הגורילות באוגנדה.ביום הביקור, לפני הכניסה לשמורה, ימדדו לכם חום מתוך מטרה לשמור על אוכלוסיית הגורילות. לאחר מכן תצאו בהליכה בליווי ריינג’רים מקומיים לפגוש את משפחות הגורילות שנמצאים בטבע.

אוכלוסיית גורילות ההרים

סך כול אוכלוסיית גורילות ההרים שהותרה בטבע בקומפלקס של הרי הוירונגה עומד על 1063 (12/2019). המגע האלים עם חברות האדם באזור הוא הסיבה העיקרית להעלמותן: ציד לא חוקי לצורכי מסחר ואכילה. בנוסף לזאת בגורילות המערביות באזור הקונגו מתו בשנים האחרונות יותר מ5000 גורילות מנגיף האיבולה.

הזמן הטוב ביותר לבקר ברואנדה

הזמן הטוב ביותר לבקר ברואנדה היא בין יוני לספטמבר, במהלך העונה היבשה, ההליכה ביער קלה יותר בעונה היבשה וזהו גם הזמן המומלץ לרוב טיולי הגורילות.

הזמן הטוב ביותר לבקר באוגנדה

הזמן הטוב ביותר לבקר באוגנדה הוא בין יוני לאוגוסט ודצמבר עד פברואר, שהם העונות היבשות באוגנדה. טיולי הגורילות ביער הם חלק חשוב מכל ספארי באוגנדה. אי אפשר להימנע לחלוטין מגשם.

דיאן פוסי וגורילות ההרים

מאבקה של דיאן פוסי, החוקרת האמריקאית, בציד הלא חוקי עלה לה בחייה אבל תרם בתורו תרומה משמעותית להעלאת הנושא על סדר היום של שמירת הטבע. אחת מתוצאות המאבק הוא פיתוח תיירות לביקור גורילות ההרים בבית גידולן הטבעי. תיירות זו מהווה מקור הכנסה חשוב שעוזר מאוד בנסיונות הרבים לאושש את אוכלוסיית גורילות ההרים. לפני שנים מעטות האוכלוסייה הזו מנתה רק כ 500 פרטים. עוד ארוכה ורבה הדרך. דיאן פוסי בילתה 20 שנה ברואנדה, שם תמכה במאמצי השימור של הגורילות. היא התנגדה לציד ותיירות בבתי גידול של חיות הבר ושל הגורילות. הספר שנכתב שנתיים לפני מותה “גורילות בערפל” עובד לסרט משנת 1988.

דיאן פוסי וגורילות ההרים

גורילות ההרים – מידע כללי

הגורילות הן קופי אדם שוכני קרקע. הן נעות על ידי הנחת פרקי האצבעות על הקרקע. לעיתים הן יכולות לנוע זקוף למשכי זמן קצרים.
זכרים שוקלים  135-180 ק״ג ונקבות 70-115 ק״ג. זכר בוגר מגיע לגובה 1.8 מטר עם משרעת זרוע בת 2.5 מטר. הנקבות נמוכות יותר. זכרים בוגרים נודעים בכינוים ״גב הכסף״ silver back. גורילות ההרים הן השחורות מבין כול שאר הגורילות ושערם צפוף בהרבה כהגנה מפני הקור בגבהים בהן הם חיות: בין 1650 ל 4000 מטר מעל פני הים.
הגורילות בונות קינים לשימושן ביום וגם בלילה. הקינים ארעיים מענפים ועלים. הצעירים נמצאים בקן עם האמהות שלהם עד גיל 3 ואז הם בונים קינים משלהם לידן.
כול הגורילות הן צמחוניות. הן ניזונות בעיקר מדיאטה של עלים, גבעולים, ניצנים ומעט מאוד פירות. מזונן מפוזר על שטח גדול ואין תחרות בין הקבוצות על מזון. תחום המחייה שלהן הוא 3-15 ק״מ בממוצע והן נעות כ 500 מטר ביום נתון. הן כמעט ולא שותות מים באופן ישיר ומקבלות את תצרוכת המים מהמזון שלהן ומטיפות טל וגשם שעל הצמחיה.
נמרים יכולים לעיתים לטרוף גורילות אבל נמנעים מזאת מכיוון הזכר השליט יגן על חבורתו לעיתים עד מוות. הוא בעל עוצמת כוח פיזי חזקה במיוחד, עם ניבים ענקיות. אל לו לאדם או נמר ליפול לידיו של זכר בוגר תוקף.
הגורילות חיות 35-40 שנה. יש להן טווח של 25 קריאות שמהוות את שפתן. רוב הקריאות נועדו לתקשורת בתוך החבורה.
גורילות ההרים
צילום: משה שי

המבנה החברתי של גורילות ההרים

הגורילות חיות בחבורות (troops) שבהן יש זכר דומיננטי אחד ,שהכול נעשה בדברו, וכמה נקבות והצאצאים שלהן. במקביל יש חבורות שמונות זכרים בלבד. הזכר הדומיננטי – גב כסף- הוא בן יותר מ 12 שנה. גם הזכרים וגם הנקבות עוברים מהחבורה המקורית שלהם לחבורות אחרות. בגורילות ההרים הזכר נשאר קבוע ככלל ולא עוזב כך שכול הזכרים האחרים בחבורה הופכים להיות בעמדת נחיתות מוחלטת. אם וכאשר הוא מת, יתפתח בינהם מאבק ירושה. בחבורה שיש בה רק זכר אחד, החבורה תתפרק עם מותו והנקבות תעבורנה לחבורה אחרת על מנת להיות מוגנות מהתופעה של חטיפת ולדות. הזכר השליט קובע הכול בחבורה וכמובן שומר ומגן על החבורה. הזכרים הנחותים באם הם בנמצא, לא מאיימים עליו כלל ועיקר. הקשר בינו לבין הנקבות הוא לב החיים החברתיים בחבורה שמכסה את כול טווח מרבייה דרך אכילה משחק והגנה. מתוך 25 הקריאות שמהוות את שפתן, צווחות ושאגות הן קריאות הגנה ואזהרה. קולות גירגור משדרים רוגע במיוחד בזמן אכילה ומנוחה.
מידת האגרסיביות בתוך החבורה מועטה ביותר מכיוון שיש רק בעל בית אחד שהכול נעשה בדברו. כאשר חבורות שונות נפגשות בהחלט יכולים להתפתח מצבי עימות בין זכרים שליטים. מלחמה כזאת יכולה להוביל גם למאבק פיזי אלים עד מוות. מסיבה זו התפתחה מערכת התנהגות חברתית מורכבת שנועדה למתן את רמת העימות. בהתנהגות זו יש תשעה שלבים מתועדים, שהמפורסם שבהם הוא מכות החזה האדירות של הזכר שאותן ניתן לשמוע למרחוק. זה אחד השלבים ממש לפני העימות עצמו- שומר נפשו ירחק! הגורילות מאוד אינטליגנטיות ויודעות להשתמש בכלים .

גורילות ההרים – רבייה

נקבות מגיעות לבגרות מינית בגיל 10-12שנה. זכרים בגיל 11-13 שנה. כבר בגיל 6 נקבות מתחילות לקבל מחזור אבל ביוץ ממש מתחיל רק בגיל 10 לערך. המחזור הוא בן 30-33 יום וההריון 8.5 חודשים. נקבה תלד במירווחים בני 4 שנים. התנהגות החיזור הבין זוויגי היא מאוד ססגונית ומגוונת והן יכולות להיזדווג כול השנה. הוולדות מאוד תלויים באמאהותיהן וחשופים לסכנות. הנקבות מניקות כול שעה והזכר השליט – שלא לוקח שום חלק בטיפול בצאצאים – מגן ושומר עליהם. בגיל חמישה חודשים הם יתנתקו מהאמהות לזמן קצר בלבד ובגיל שנה הם ישמרו על טווח של לא יותר מ 5 מטר מהן. בגיל 18-22 חודש טווח הריחוק גדל אבל הם עדיין יונקים כול שעתיים. בין 3-6 שנים הם נחשבים לצעירים, מפסיקים לינוק ועוברים לישון בקינים משלהם. בשלב הזה הנקבות חוזרות לבייץ שוב.

אורחות חייהם של גורילות ההרים

בימים אלו אנו חיים במצב של עימות די מורכב בין התפתחותנו כחברות אדם לבין סביבתנו הטבעית. מעטים הם המקומות על פני כדור הארץ שניתן לחוש עימות זה במלוא עוצמתו , כמו זה שבהרי הוירונגה בגבול בין אוגנדה רואנדה וקונגו. שם מתרחש המפגש המדהים בעוצמתו בין חברת האדם לבין השרידים האחרונים של ״קרובי משפחה מידיים״- גורילות ההרים. חווית המפגש הזה הופכת את המקום לאחת מפנינות הטבע הייחודיות והעוצמתיות ביותר באזור כלשהוא בעולם. מול העוצמה שבדממת המפגש עולה הזעקה של חטאינו הרבים ביחס לשמירת האיזון במערכות הטבע בהן אנחנו חיים. כול האמור לעיל הופך את הביקור הזה לחוויה של פעם בחיים. צרו קשר לטיול לאוגנדה ורואנדה אל גורילות ההרים

טיילו איתנו

גורילות ההרים
ללא תאריך יציאה
בהדרכת ד”ר נעמה מורג
8 ימים
גורילות ההרים
ללא תאריך יציאה
בהדרכת ד”ר אבי שפיר
13 ימים
גורילות ההרים
הרשמו לרשימת הדיוור של ״יעדים״

הצטרפו לקהילה של אוהבי טיולים, מגלי ארצות ותרבויות, מטיילים הרוצים לחוות ולגעת בעולמות אחרים, מופלאים.

למה להרשם לדיוור שלנו?

כתבות נוספות

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע

יש לנו מספר טיולים בלתי נשכחים

  • כחברה המאמינה כי רק מטיילים מרוצים הם מטיילים שחוזרים, “אנו כאן בשבילכם” עם חיוך לכל שאלה ובקשה.
  • אנו מאמינים שמקצועיות ומצוינות הם הבסיס להצלחת הטיול. אנו מוציאים טיולים רק ליעדים בהם יש לנו הכרות מעמיקה.
  • הטיולים שלנו מושקעים ואיכותיים – הם יגשימו את החלומות שלכם.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם  

גורילות ההרים

מה תרצו לחפש?