מדגסקר, אי הלמורים ועצי הבאובב

מדגסקר, אי הלמורים ועצי הבאובב

נכתב ע"י: ד"ר אבי שפיר

תוכן עניינים

האי מדגסקר מכונה “היבשת השמינית בעולם”- עושר ומגוון בעלי החיים והצמחייה במדגסקר ייחודיים רק לאי זה. בטיול למדגסקר נפגוש למורים, עצי באובב ענקיים, זיקיות, סחלבים ומרחבים שנשתמרו כבימי בראשית. האי מדגסקר מהווה בית למגוון יצורים שאינם חיים בשום מקום אחר בעולם. מדגסקר היא המעבדה הגדולה ביותר של התהליך האבולוציוני.

מדגסקר – סקירה כללית

רפובליקת מדגסקר, נקראה בעבר הרפובליקה המלגשית, היא מדינת איים השוכנת באוקיינוס ההודי. האי מדגסקר הוא האי הרביעי בגודלו בעולם. מדגסקר נמצאת כ 400 ק”מ מחופיה המזרחיים של יבשת אפריקה, ממנה היא נפרדה לפני כמאה מיליון שנה. מדגסקר היא מעין אולם תצוגה ענק למגוון אנדמי (ייחודים לבית גידול) של בעלי חיים שהשתמרו באי הודות לבידודו.

90 אחוזים מהצמחייה ובעלי החיים כאן ייחודים רק למדגסקר. הדוגמה המפורסמת והבולטת ביותר למינים אנדמיים במדגסקר הם הלמורים.

שני שלישים ממיני הזיקיות בעולם מקורם במדגסקר.

בצמחיה, שישה משמונת המינים הידועים לנו של עצי באובב גדלים כאן בלבד, מעל 500 מיני סחלבים אנדמיים למדגסקר, ומעל 150 צמחים ממשפחת הדקליים נמצאים באי הזה בלבד.

אוכלוסיית מדגסקר

תושבי מדגסקר: למדגסקר הגיעו 2 קבוצות שונות של אנשים: מאלזים –  פולינזים ואפריקאים. במדגסקר נמצא גם מיעוט של קריאולים וערבים.

יש 18 שבטים במדגסקר אבל הם אומה אחת עם שפה אחת. זו המדינה היחידה בעולם שיש בה תערובת של פולינזים ואפריקאים כאומה אחת – ייחוד אנושי שלא קיים במקום אחר באפריקה.

מדגסקר

מתי הזמן הטוב לבקר במדגסקר?

הזמן הטוב ביותר לבקר במדגסקר הוא מחודש מאי עד חודש אוקטובר, במהלך העונה היבשה, הטמפרטורות נמוכות יותר ומזג האויר גשום פחות ביחס לשאר עונות השנה, זו התקופה בה התנאים אידיאליים לתצפית על חיות הבר וליהנות משלל הפעילויות.

לאן נטייל בטיול מאורגן למדגסקר?

ביקור במדגסקר הוא מסע אל אפריקה שנעצרה בזמן. טיול מאורגן למדגסקר מתחיל באנטננריבו, בירת מדגסקר, המכונה בקיצור “טאנה” בפי התושבים. במדגסקר דרכים רבות במצב תחזוקה ירוד וחלקן דרכי עפר. קפיצות ואבק מהווים אם כך, חלק בלתי נפרד מחוויית הנסיעה. אנו מנסים להימנע מנסיעות ארוכות ולכן הטיול המאורגן למדגסקר בנוי כך – מגיעים בטיסה בין לאומית אל טאנה וממנה יוצאים בטיסות פנים אל חלקי האי השונים – זאת הדרך היעילה ביותר לפגוש את שמורות הטבע הנפלאות בהם נפגוש את למור האיי איי, האינדרי אינדרי, סיפאקה וכמובן ננסה למצוא את הטורף העיקרי הקיים במדגסקר – הפוסה.

אנטננריבו (טאנה), בירת מדגסקר

אל אנטננריבו (Antananarivo), בירת מדגסקר. נגיע בטיסה. נעבור את תהליך הנחיתה כולל אשרת כניסה למדגסקר וניסע לבית המלון. טאנה היא העיר הגדולה ביותר במדגסקר, עשירה בהיסטוריה ופירוש שמה במלגשית (השפה הרשמית) הוא “עיר אלף הלוחמים”. העיר בנויה על גבעות, ממוקמת במרכז המדינה ורבים מבתיה בנויים מאדמת חומר אדומה.

שמורת אנדסיבה (Andasibe)

שמורת אנדסיבה נמצאית מזרחית לטאנה. ניסע כ- 5 שעות לשמורה ובדרך נחשף מצד אחד לאורח החיים האפריקאי הכפרי, ומאידך לצמחיה שונה בשל היותו של האי מנותק מהיבשת מיליוני שנים. שמורת אנדסיבה היא שמורת יער גשם שבה מינים אנדמיים רבים של יונקים זוחלים וציפורים, שם יהיה המפגש הראשון עם כ-5 מיני למור. לינה מומלצת באחד הלודג’ים בקרבת שמורת אנדסיבה.

למורים, מדגסקר

הלמורים במדגסקר

במדגסקר נמצא יותר מ 50 סוגי למורים (ישנם מאמרים המדברים אפילו על 100 סוגים של למורים). נקבת הלמור ממליטה 2 או 3 גורים עליהם היא שומרת עד שיגיעו לבגרותם. הלמורים נעים בחיפוש אחר מזון והם מסוגלים לעבור בקפיצה אחת מרחק של 7 מטרים בין העצים. רק לשם ההשוואה, שיא העולם בקפיצה לרוחק מהמקום לספורטאים היא 3.73 מטר.

למור האי אי

למור האיי-איי הוא אחד הלמורים החמודים והנדירים במדגסקר. הוא כל כך נדיר כי התושבים מאמינים שהוא מקולל והדרך היחידה להסיר את הקללה, היא להרוג את האיי-איי. הם משוכנעים שאם איי-איי נכנס לכפר, בקרוב ימות אחד מתושביו, ואם הוא הצביע עליך באחת מאצבעותיו, שידועות כמכוערות במיוחד, אתה צפוי למות בקרוב. וכך קרה שהיצורים החמודים האלו הגיעו כמעט לסף הכחדה.  ממש לאחרונה גילו מדענים שבניגוד ללמורים אחרים, שיש להם חמש אצבעות, לאיי-איי יש שש. טוב, זו לא בדיוק עוד אצבע, אלא התארכות של אחת העצמות במפרק היד, אבל באמצעותה יכול האיי-איי לתפוס עצמים קטנים ולהיאחז בענפים כשהוא מטפס עליה. גם לפנדות יש מבנה אנטומי כזה בדיוק, שעוזר להן לתפוס במבוקים.

למור האינדרי

השמורה הבאה בה נבקר היא שמורת Analamazatora  בה נמצא למור האינדרי. למור זה הוא הגדול במיני הלמורים (בעמידה זקופה האינדרי יכול להגיע לגובה של 120 ס”מ). למור האינדרי המכונה גם “הלמור המזמר” זכה לכינוי זה עקב שירת הבוקר שלו. בשירתו הוא מכריז על הטריטוריה שלו.

שמורת פלמריום ולמור האיי איי

השמורה הבא בה כדאי לבקר היא שמורת פלמריום – בה חיים כעשרה מיני למורים, כגון האינדרי, סיפאקה ולמור הכתר. עיקר הביקור הינו בשל הסיכוי הגבוה לפגוש את למור האיי איי הנדיר אשר עיקר פעילותו בלילה. למור האיי איי מוגדר בסכנת הכחדה והמקומיים רואים בו ייצור שמייצג מזל רע ונושא בשורות רעות. יש אגדות מקומיות שמספרות כי הופעתו של איי איי בכפר מבשרת את מותו של אחד מתושבי הכפר.

מורונדבה – שמורת קירינדי

בטיסת פנים מטאנה נגיע אל מורונדבה (Morondava), עיר נופש ודיג במערב מדגסקר השוכנת לחופי תעלת מוזמביק, המפרידה בכמה מאות קילומטרים בין מדגסקר ליבשת אפריקה הגדולה. כדאי לבקר בשמורת יער קירינדי (Kirindi), המכונה גם “היער השווייצרי”, זו שמורת יער גדולה מאוד בשטח כולל של כ-100 אלף דונמים ובה נמצא ריכוז גדול של מיני למורים, זיקיות, עופות צבעוניים, לרבות הטורף העיקרי הקיים במדגסקר – הפוסה.

שדרת עצי הבאובב במדגסקר

ממורנדבה נצא בנסיעה אל אחד המראות היפים באי, שדרת עצי הבאובב, העצים ההפוכים, אלו “עם השורשים בשמיים” – מומלץ להגיע וצפות בהם בזמן השקיעה המרהיבה.

שדרת עצי הבאובב במדגסקר

בעולם ישנם שמונה מיני עץ באובב כאשר שישה מהם אנדמיים רק למדגסקר. הבאובב אוגר את המים בתוכו ולכן זכה לכינוי “עץ הבקבוקים”. תכונה זו מאפשרת לו לשרוד בתנאי אקלים קיצוניים. המים נאגרים בגזע העץ הרחב – גזע הבאובב יכול להגיע עד לקוטר 9 מטרים.

פורט דופין – שמורת ברנטי

לעיירה פורט דופין בקצהו הרומי של האי, מגיעים בטיסה מאנטננריבו. בנסיעה מפורט דופין מגיעים לשמורת ברנטי (Berenty). שמורה פרטית הידועה במספר מיני למורים החיים בה, ביניהם למור קטה ולמור חום, הסיפקה Sifaka – הלמור המקפץ, וכן שפע מיני ציפורים, צבים ועטלפים. שמורה זו היא אחד משיאי הביקור במדגסקר.

לפני סיום – אזהרה למטייל במדגסקר

במדגסקר, כקולוניה צרפתית לשעבר, נהוג בתחילת מפגש לנשק כל אחד 3 פעמים על הלחיים (גם בנות וגם בנים). זה יכול להיות נחמד וחברותי בהתחלה, אך ככל שהזמן עובר, העניין נהיה יותר ויותר “מורכב”. תארו לעצמכם – בעת מפגש חברתי, שקורה לעתים קרובות, יש בממוצע 50 לחיים לנשק

טיול מאורגן למדגסקר

בטיול למדגסקר נחווה עולם ייחודי ומרתק. לחברת יעדים ניסיון רב בטיולים למדגסקר – לצד שמורות הטבע אנו נשלב מפגשים עם התושבים המקומיים, שווקים תוססים וחופים ציורים עם שוניות אלמוגים השופעים יצורים ימיים – כל אלו יהפכו את הטיול למדגסקר לחווית טיול מיוחדת.

טיילו איתנו

מדגסקר, אי הלמורים ועצי הבאובב
ההרשמה בעיצומה
בהדרכת ד”ר אבי שפיר
15 ימים
11.08 -
28.07
מדגסקר, אי הלמורים ועצי הבאובב
ללא תאריך יציאה
בהדרכת ד”ר אבי שפיר
17 ימים
מדגסקר, אי הלמורים ועצי הבאובב
הרשמו לרשימת הדיוור של ״יעדים״

הצטרפו לקהילה של אוהבי טיולים, מגלי ארצות ותרבויות, מטיילים הרוצים לחוות ולגעת בעולמות אחרים, מופלאים.

למה להרשם לדיוור שלנו?

כתבות נוספות

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע

יש לנו מספר טיולים בלתי נשכחים

  • כחברה המאמינה כי רק מטיילים מרוצים הם מטיילים שחוזרים, “אנו כאן בשבילכם” עם חיוך לכל שאלה ובקשה.
  • אנו מאמינים שמקצועיות ומצוינות הם הבסיס להצלחת הטיול. אנו מוציאים טיולים רק ליעדים בהם יש לנו הכרות מעמיקה.
  • הטיולים שלנו מושקעים ואיכותיים – הם יגשימו את החלומות שלכם.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם  

מדגסקר, אי הלמורים ועצי הבאובב

מה תרצו לחפש?