חבל סוונטי, גאורגיה

חבל סוונטי, גאורגיה

נכתב ע"י: גולן לובנוב

תוכן עניינים

חבל סוונטי נמצא בצפון מזרח גאורגיה באזור הרי הקווקז הגבוהים, המהווים את גבולה הצפוני וכמו גם גבול טבעי בין אירופה לאסיה. הרי הקווקז בחבל סוונטי מתנשאים לגובה של מעל 5000 מ’ וביניהם נמצא ההר הגבוה ביותר בגאורגיה, הר שחארה המתנשא לגובה של 5201 מ’. זהותה של גאורגיה קשורה בקשר חזק להרי הקווקז ולחבל סוונטי הפראי והמבודד – כך נשמרה המסורת הייחודית לאזור זה.

לאורך ההיסטוריה הגאורגית, חבל סוונטי היה אזור מבודד בו שכנו סדרה של כפרים זעירים מימי הביניים. הכפרים היו מקושרים ביניהם לממלכה, שלרוב שמרה על עצמאותה ועל תרבותה המאופיינת בין השאר במגדלי האבן ששימשו להגנה ומשתלבים להפליא עם הנוף ההררי והכפרים העתיקים. המלכה תמר, אשר תקופת שלטונה נחשבת כ”תור הזהב” של גאורגיה, הייתה נוהגת להגיע לחבל סוונטי להנות ממזג האוויר בחודשי הקיץ הנעימים.

מגדלי אבן, חבל סוונטי, גיאורגיה
מגדלי אבן, חבל סוונטי, גיאורגיה

הזמן הטוב ביותר לבקר בחבל סוונטי

הזמן הטוב ביותר לבקר בחבל סוונטי הם חודשי הקיץ – מחודש יוני ועד אמצע חודש ספטמבר. בחודשים אלו תוכלו לבקר במסטיה ואושגולי ואף לצאת לטרק בחבל סוונטי (הדרך למסטיה פתוחה כל השנה).

הגעה לחבל סוונטי

חבל סוונטי הוא אזור מבודד ויש לקחת בחשבון את זמן ההגעה למסטיה, בירת חבל סוונטי.

קוטאיסי, בירת מחוז אימרתי, היא העיר הגדולה הקרובה לחבל סוונטי והעיר השנייה בגודלה בגאורגיה.

מסטיה ממוקמת כ-468 ק”מ מטביליסי ו-258 ק”מ מקוטאיסי.

זמני נסיעה:

  • מסטיה – טיבליסי – כ 8 שעות נסיעה
  • מסטיה – בטומי – כ 7 שעות נסיעה
  • מסטיה – כותאיסי – כ 5 שעות נסיעה
  • טיבליסי לכותאיסי – כ 3 שעות נסיעה
  • בקוריאני לכותאיסי – כ 3 שעות נסיעה

בדרך מקוטאיסי אל מסטיה ישנם כמה נקודות עצירה כמו העיר זוגדידי

מגדלי שמירה בחבל סוונטי

חבל סוונטי ידוע במגדלי השמירה הציוריים המשתלבים בנופים הנפלאים של הרי הקווקז. מגדלי השמירה הוקמו בעיקר במאות ה-9-12 והם דוגמא לאדריכלות עממית גאורגית. המגדלים נבנו מתוך מטרה להפוך את כפרי האזור לבטוחים יותר והם שימשו להגנה, אחסון מזון,  מגורים ואף לטקסים דתיים חלקם טקסים פגאניים. שירים וריקודים סוונטים הם חלק ממסורות תרבותיות ארוכות שנים, לצד מיתוסים על אלות ושדים וסיפורי ציד שלעיתים נשמעים דמיוניים.

מגדלי אבן, חבל סוונטי, גאורגיה
מגדלי אבן, חבל סוונטי, גאורגיה

אוכל בחבל סוונטי

לצד הפסגות היפות והנופים המדהימים תמצאו בחבל סוונטי מטבח מקומי עשיר וטעים – ישנן מנות צמחוניות ולא צמחוניות.

קובדרי היא מנה סוונטית אותנטית – מאפה שמרים במילוי בשר בקר טחון, בצל, כוסברה ועשבי תיבול גיאורגי. כאשר תבקרו בחבל סוונטי – אל תוותרו על טעימת קובדרי !

צ’ווישטרי היא אחת מהמנות הטעימות של חבל סוונטי. צ׳ווישטרי הן כופתאות עשויות מקמח תירס וגבינה וידועות בעיקר בכפר אושוגלי.

חצ’אפורי בגיאורגיה הוא איזון נהדר בין בצק לגבינות. יש בגיאורגיה יותר מ50 סוגים של חצ’אפורי, כשלכל מחוז החצ’אפורי הייחודי שלו. החצ’פורי בסוונטי ממולא בתפוחי אדמה ולא בגבינה.

מקומות לבקר בחבל סוונטי

העיירה מסטיה

העיירה מסטיה שוכנת בגובה 1,500 מ’ ומשמשת כנקודת מוצא לטיולים וטרקים בחבל סוונטי. הדרך למסטיה עוברת בנופים הרריים ולאורכה זורם נהר האנגורי השופע מים. העיירה בנוי מבתי אבן עתיקים, חלקם שופצו והוסבו לחדרי הארחה ביתיים. כדאי לבקר בעיירה מסטיה, בין מגדלי השמירה והבניינים העתיקים. ממסטיה כדי לנסוע ליום טיול אל אגמי קורולדי מהם נשקף נוף פנורמי עוצר נשימה של פסגות הרי הקווקז הגבוה.

אושגולי, הכפר הגבוה באירופה

יום טיול נוסף הנערך ברכבי שטח אל ישוב הקבע, ככול הנראה הגבוה ביותר באירופה – הכפר אושגולי, הנמצא בגובה 2200 מ’ ורובו לא השתנה מאז המאה ה-12. האזור כולו הוכר כאתר מורשת עולם של אונסק”ו וכולל מקבץ ציורי של מספר כפרים ,בהם מגדלי שמירה הצמודים לבתים וממוקמים מתחת לפסגתו המושלגת של ההר הגבוה ביותר בגיאורגיה – הר שחארה, המתנשא לגובה 5201 מ’. מומלץ לצאת לטיול הליכה רגלית בנופי האזור המדהימים.

טרק בסוונטי

ממסטיה ניתן לצאת לטרק נפלא שאורכו מספר ימים אל הכפרים  אדישי, איפרארי והכפר אושגולי. הלינה בטרק היא בבתים מקומיים שהפכו לחדרי אירוח. את הטרק נסיים בכפר אושגולי.

הטרק מושתת על הליכה מכפר לכפר, יתרון משמעותי ההופך את ההליכה לקלה יחסית ונוחה, שכן אין צורך בסחיבת מטען כבד על הגב (אוהל; מזון). הנוף המדהים והמגוון לאורכו של הטרק אינו נופל מכל מקום אחר בעולם! ההליכה צולחת שטחים מיוערים, לצד אזורים “אלפיניים” (מסולעים ומושלגים), נחלים ומים מכל עבר, עליות וירידות כיאה לכל טרק טוב.

האירוח הכפרי ב- Guest house משפחתי, בסופו של כל יום, הופך את הטרק לחוויה מיוחדת ושונה, שכן המדובר בקבלת פנים חמה ולבבית של בעלי הבית (אנשים נפלאים) ששיאה בארוחת ערב “כיד המלך” עם מיטב המטעמים הגאורגיים בסמוך לאח במטבח או בסלון המשפחתי. כמובן, שבבוקר, טרם יציאתכם לדרך, תזכו לארוחת בוקר טובה, “חבילת” מזון למהלך היום וברכות מקרב לב ליום הליכה מוצלח ומהנה.

גשר עץ, חבל סוונטי, גיאורגיה
גשר עץ, חבל סוונטי, גיאורגיה

טיילו איתנו

חבל סוונטי, גאורגיה
ההרשמה בעיצומה
בהדרכת שמעון דיגה
9 ימים
11.07 -
03.07
חבל סוונטי, גאורגיה
ללא תאריך יציאה
חבל סוונטי, גאורגיה
ללא תאריך יציאה
חבל סוונטי, גאורגיה
הרשמו לרשימת הדיוור של ״יעדים״

הצטרפו לקהילה של אוהבי טיולים, מגלי ארצות ותרבויות, מטיילים הרוצים לחוות ולגעת בעולמות אחרים, מופלאים.

למה להרשם לדיוור שלנו?

כתבות נוספות

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע

יש לנו מספר טיולים בלתי נשכחים

  • כחברה המאמינה כי רק מטיילים מרוצים הם מטיילים שחוזרים, “אנו כאן בשבילכם” עם חיוך לכל שאלה ובקשה.
  • אנו מאמינים שמקצועיות ומצוינות הם הבסיס להצלחת הטיול. אנו מוציאים טיולים רק ליעדים בהם יש לנו הכרות מעמיקה.
  • הטיולים שלנו מושקעים ואיכותיים – הם יגשימו את החלומות שלכם.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם  

חבל סוונטי, גאורגיה

מה תרצו לחפש?