גאורגיה, בין אירופה לאסיה

גאורגיה, בין אירופה לאסיה

נכתב ע"י: גולן לובנוב

תוכן עניינים

גאורגיה היא אחת המדינות היפות בעולם. הרי הקווקז הנישאים מהווים את הגבול בין אירופה לאסיה. במשך מאות שנים גאורגיה שימשה כגשר לחיבור בין תרבויות בזכות דרך המשי, עורק המסחר העתיק והגדול בעולם, שעוברת דרכה. בגאורגיה נפגוש טבע נפלא ופראי, כפרים ציוריים, כנסיות מרהיבות, מבצרים ועיירות מערות חצובות בסלע. הנוף עוצר נשימה ואנו לא מגזימים.
הזמן הטוב ביותר לטייל בגאורגיה הוא מחודש מאי ועד תחילת חודש אוקטובר. הטמפרטורות נעימות ומזג האוויר בדרך כלל שמשי. בחודש מאי מעברי ההרים יכולים להיות עדיין מושלגים וסגורים למעבר כלי רכב לכן החודשים יוני ויולי הינם החודשים הטובים ביותר לטיול בגיאורגיה. חשוב לציין כי בגאורגיה נמצא מספר אזורי אקלים: כאשר יהיה חם בטביליסי ובאזור הים השחור, בהרי הקווקז מזג אוויר יהיה אלפיני וקריר.
שטחה של גאורגיה הוא 69,700 קמ”ר (פי 3 משטחה של מדינת ישראל) ומספר תושביה הוא כ 6 מיליון. לגאורגיה גבול משותף עם רוסיה מצפון, אזרבייג’ן במזרח, ארמניה וטורקיה בדרום ובמערבה הים השחור.

אזור סוואנטי, גיאורגיה
אזור סוואנטי, גיאורגיה

מהם הדברים המיוחדים ביותר שהופכים את גאורגיה למדינה קסומה ומרתקת?

הקווקז הגדול – רכס ההרים הגבוה באירופה

יופיים של הרי הקווקז שובה את הלב – רכס הקווקז במתנשא לגבעים של מעל 5000 מטרים, הפסגות המושלגות, כרי הדשא האלפיניים, הטבע הפראי וכפרי ההרים העתיקים בהם הזמן עצר מלכת יוצרים מראות בלתי נשכחים – אזור הר קזבגי, השני בגובהו בגיאורגיה (הר קזבק – 5033 מ’) וכנסייית הטריניטי היוצרים מראה מדהים במיוחד או חבל סוונטי בו נמצא ישוב הקבע הגבוה ביותר באירופה –הכפר אושגולי בגובה 2200 מ’.

אוכל גיאורגי טעים להפליא

המטבח הגאורגי בולט בייחודיות שלו. מטבח מסורתי המתבסס על בישול איטי ועל טעמים עשירים ומגוונים. בשנים האחרונות המטבח הגיאורגי מתחיל לזכות בהכרה העולמית הראויה.
מאכלים מפורסמים מתוך המטבח הגאורגי:
חינקלי – כופתאות. חינקלי הוא מאכל גאורגי מסורתי הנחשב לאחד המאכלים הלאומיים של גיאורגיה. חינקַלי הוא כיסון במגוון מליות, בדרך כלל בשר בקר בתוספת ציר, אך לעיתים גם עם גבינה או שמנת חמוצה. חינקלי מוגש חם לאחר שהורתח במים חמים.
חצ’פורי הוא מאפה גאורגי מסורתי. זהו לחם הממולא בתערובות גבינות, ביצים, שמן ולעיתים תוספות אחרות. ישנם סגנונות רבים ושונים של חצ’אפורי, בהתאמה לאזורים השונים בגאורגיה. גיאורגים בדרך כלל מגישים חצ’אפורי לארוחת בוקר או צהריים. זאת דרך מסורתית לקבל בברכה חברים ובני משפחה.
פחאלי, ממרח גאורגי. פחאלי הוא השם הכללי למנות המוכנות עם ירקות ואגוזים. מנות ממרחי הפחאלי הפופולריות ביותר חציל מטוגן, תרד ועלה סלק. טבעונים וצמחונים מוזמנים להנות.

 צ'ורצ'חלה , ממתק גיאורגי עשוי מאגוזים וענבים
צ’ורצ’חלה , ממתק גיאורגי עשוי מאגוזים וענבים

גאורגיה, ערש היין

במסורת הגאורגית, גאורגיה היא הארץ שבה בוית צמח הגפן לפני 8000 שנה והחלו לייצר ממנו יין. גידול גפנים וייצור יין מושרשים עמוק בהיסטוריה, בתרבות ובמסורת הגאורגית. בטיול לגאורגיה נעצור לטעימות ביקב בוטיק לאוהבי יין.

גאורגיה – אתרי מורשת עולמית של אונסק”ו

לגאורגיה יש מורשת תרבותית עשירה ומרתקת. הדבר בא לידי ביטוי במספר האתרים הגיאורגים בהם תבקרו במהלך הטיול, אתרים אלו מוכרים על ידי מורשת עולמית של אונסק”ו: מצ’חטה, הבירה העתיקה של גיאורגיה, מנזר ג’לאטי מהמאה ה-12 בקוטאיסי, הכפר אושגולי ועוד. בטיול לגיאורגיה נבקר באופליציחה, עיר החצובה בסלעי ההרים מהמאה ה- 6 לפנה”ס.

גאורגיה – בנתיב דרך המשי

שיירות דרך המשי הגדולה העתיקה עברו דרך גאורגיה לאורך מאות השנים. הן התחברו ממזרח למערב ומצפון לדרום והייתה להם השפעה תרבותית משמעותית על גאורגיה.

חבל סוונטי – מסע בזמן אל כפרי הקווקז

חבל סוונטי הפראי והמסתורי, שהיה מבודד לאורך ההיסטוריה, שמר על אורח חיים מסורתי הכולל שפה ומנהגים ייחודיים לאזור. אנו ממליצים שלא לוותר על ביקור באזור סוונטי. ייחודו של חבל זה הוא בין השאר במגדלי האבן הציורים ששימשו להגנה, המשתלבים להפליא עם הנוף ההררי, הכפרים העתיקים, הקרחונים ומסלולי הטיול בטבע. העיירה מסטיה השוכנת בגובה 1,400מ’ משמשת כנקודת המוצא לטיולים באזור. לצד ביקור בעיירה מסטיה, בין מגדלי השמירה והבניינים העתיקים, ניסע לישוב הקבע, ככול הנראה הגבוה ביותר באירופה – אושגולי, הנמצא בגובה  2200מ’, למרגלות ההר הגבוה ביותר בגיאורגיה – הר שחארה, המתנשא לגובה5068  מ’

מגדלי השמירה בחבל סוואנטי , גיאורגיה
מגדלי השמירה בחבל סוואנטי , גיאורגיה

טביליסי, בירת גאורגיה

טיול מאורגן לגאורגיה מתחיל בטביליסי אליה נגיע בטיסה ישירה. טביליסי, בירתם של הגיאורגים,  שוכנת על גדות נהר מטקווארי ומוקפת הרים. נתחיל את הסיור מהעיר העתיקה, נטפס דרך הסמטאות אל מבצר נאריקאלה שנבנה במאה הרביעית. נבקר בקתדרלת ציון שנבנתה כהעתק לכנסיית “ציון” בירושלים, בשדרות שותה – רוסטוולי המפוארות. נבקר בבית הכנסת של טביליסי, מבנה מרשים וגדול, השוכן באותו רחוב, לצד כנסיה ומסגד. בערב כדאי לצאת למרכז הבילויים ולהנות מיין גיאורגי איכותי לצד מאכלים מסורתיים ומודרניים כאחד.

קוטאיסי והקהילה היהודית בגיאורגיה

קוטאיסי היא בירת מחוז אימרתי שבמערב גאורגיה. העיר שוכנת סמוך להרי הקווקז הגבוה, ממנה ניסע אל חבל סוונטי. בטיול בקותאיסי (כותטאיסי) נבקר בשוק העיר המקורה והססגוני ובו שפע ירקות, תבלינים ועוד תוצרת חקלאית. נמשיך לבקר בבתי הכנסת של קוטאיסי שם נכיר את הקהילה היהודית השניה בגודלה בגאורגיה.  הסברה אומרת כי היהודים הראשונים הגיעו לגאורגיה בימי חורבן בית המקדש הראשון וגירוש היהודים ע”י נבוכדנצר. מאוחר יותר, במאה ה- 13, סיפר מרקו פולו, הסוחר האגדי, כי עבר בגאורגיה וראה את היהודים יושבים בטיפליס אבל מספרם אינו גדול. בטיול בגאורגיה אי אפשר שלא לחוש את האהדה לישראל ולעם היהודי ולמורשתו, ואחת החוויות המרגשות בגאורגיה הינה מפגש עם האוכלוסייה המקומית והכנסת האורחים שלה. התושבים הגיאורגים הגאים במורשתם ומאמינים “השמש עולה כשאורח מגיע, ענן מופיע כשהאורח נעלם”.
מקוטאיסי נצא לבקר במערת הנטיפים פרומתאוס אשר נתגלתה ב 1984ונפתחה לאחרונה לסיורים.

טיול לגאורגיה יפתיע אתכם, גאורגיה היא אחת המדינות היפות ביותר המשלבת נופים נפלאים של הרי הקווקז וכפרים נסתרים לצד הכנסת אורחים חמה ואוהדת. חברת יעדים טיולי תרבות וטבע מתמחה בטיולים לקווקז ולגאורגיה, בקבוצות קטנות ובמסלולים יצירתיים והכל במלונות טובים ומפנקים – צרו קשר לטיולים לגאורגיה.

טיילו איתנו

גאורגיה, בין אירופה לאסיה
ההרשמה בעיצומה
בהדרכת שמעון דיגה
9 ימים
11.07 -
03.07
גאורגיה, בין אירופה לאסיה
ללא תאריך יציאה
גאורגיה, בין אירופה לאסיה
ללא תאריך יציאה
גאורגיה, בין אירופה לאסיה
הרשמו לרשימת הדיוור של ״יעדים״

הצטרפו לקהילה של אוהבי טיולים, מגלי ארצות ותרבויות, מטיילים הרוצים לחוות ולגעת בעולמות אחרים, מופלאים.

למה להרשם לדיוור שלנו?

כתבות נוספות

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע

יש לנו מספר טיולים בלתי נשכחים

  • כחברה המאמינה כי רק מטיילים מרוצים הם מטיילים שחוזרים, “אנו כאן בשבילכם” עם חיוך לכל שאלה ובקשה.
  • אנו מאמינים שמקצועיות ומצוינות הם הבסיס להצלחת הטיול. אנו מוציאים טיולים רק ליעדים בהם יש לנו הכרות מעמיקה.
  • הטיולים שלנו מושקעים ואיכותיים – הם יגשימו את החלומות שלכם.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם  

גאורגיה, בין אירופה לאסיה

מה תרצו לחפש?