הנדידה הגדולה בסרנגטי טנזניה

הנדידה הגדולה בסרנגטי טנזניה

נכתב ע"י: ד"ר אבי שפיר

תוכן עניינים

מעגל החיים בשמורת הסרנגטי בטנזניה

אוכלוסיות הגנו לבן הזקן, המונות בין 1.5 ל 2 מיליון ראש – הם לב תופעת הנדידה השנתית במרחבי שמורות הסרנגטי בטנזניה ומסאי מרה בקניה.

המסע מתחיל במישורי העשב הקצר שבדרום האקוסיסטמה הזאת, באזור נדוטו שם ממליטות הנקבות כחצי מיליון עגלים.

בין החודשים סוף מאי עד אמצע מרץ (תלוי בכמות הגשם שירדה בעונה נתונה ) זאת תחילת מסלול הנדידה הגדולה, שלא ניתן למצוא כמותה בטבע במקום כלשהוא בעולם. בחודש מאי, שיא העונה הרטובה הארוכה, עדרי הגנו עולים לאזור הפרוזדור המערבי בסרנגטי שם מתרחשות ההזדווגויות לשנה החדשה.

הזכרים מסמנים טריטוריות קטנות באמצעות בלוטות הריח במצח ומזדווגים עם כל נקבה שעוברת בתחומם. לגנו בנדידתם מצטרפות קבוצות גדולות של זברות.

צבאי תומפסון גם כן נודדים בעקבות העשב הטרי אחרי הגשם אבל בטווחים הרבה יותר קצרים והם אינם צמודים לאוכלוסיית הגנו.

בחודש יוני ממשיך המסע צפונה תוך כדי חציית נהר הגורמטי וצפונה יותר חציית נהר המרה על גבול קניה. החציות נועדו לווסת את כרי העשב הטרי יותר אותו הם מחפשים לכל אורך הדרך. חציות הנהר בנהרות בשורה התחתונה זהו מאבק בין צמא (שותים פעם ביום) לפחד מפני תנינים האורבים להם בנהר.

בחודשים של סוף יולי ועד אוקטובר הם רועים יחד עם הזברות בחלק הצפוני של המערכת בקניה ובטנזניה. בנובמבר, הם יורדים בבת אחת במשך בחודש חזרה למישורי העשב הקצר שבדרום המערכת ומגיעים עד מכתש נגורורנגורו. הנדידה השנתית מכסה מרחק כולל של יותר מ 800 ק”מ בתוך המערכת. מה שמוביל את מסלול הנדידה הזה היא זמינות הגשם שמצמיח עשב רענן וטרי שערכו התזונתי גבוה יותר.

חציית נהר המרה, נדידת הגנו הוא אחד מהמראות המרשימים באפריקה
נהר המרה, נדידת הגנו הוא אחד מהמראות המרשימים באפריקה

נדידת הגנו באפריקה

אירוע נדידת הגנו הוא אחד מהמראות המרשימים והמרתקים ביותר באפריקה. זו היא נדידת היונקים הגדולה בטבע. לכל אורך הדרך מתלווים אליה כחצי מיליון זברות. גם הצבאים (צבי התופסון הקטן) נודדים בין האזורים, אבל לא בצמוד לנדידת הגנו, מדובר בכ 300 אלף צבאים.

נקבות הגנו שנמצאות בהריון מחודש מאי, מגיעות למישורי העשב הקצר בדרום על מנת להמליט כחצי מיליון עגלים ובכך נסגר מעגל הנדידה שחוזר על עצמו במסלול מאוד דומה כבר עשרות אלפי שנים. חשוב לציין כי נקבות הגנו מסוגלות לעקב המלטה עד כדי שלושה שבועות במידה והגשם של העונה הרטובה הקצרה לא הספיק לפתח כרי מרעה רעננים וחדשים. לכן, מבחינה תיירותית, מכירת חודש פברואר כ”עונת ההמלטות” יכולות לאכזב והן תתחלנה רק בחודש מרץ כמו שקרה השנה (2024).

הזברות, בניגוד לגנו, פחות מוגבלות לעונת רבייה מרוכזת יותר. ההזדווגויות מתרחשות בין יולי לאוגוסט עד אוקטובר ונובמבר, לכן ההמלטות מתפרשות על תקופה ארוכה יותר המשתרעת בין אוקטובר עד אפריל.

טיול ספארי לטנזניה, שמורת הסרנגטי
אזור סרונרה, שמורת הסרנגטי, טיול ספארי לטנזניה

לודג’ים בספארי טנזניה

הדבר החשוב ביותר בספארי בטנזניה הוא תכנון נכון! תכנון שיפגיש אתכם עם העדרים הגדולים בעונת הנדידה בצפון הסרנגטי או בעונת ההמלטות בדרום המערכת, באזור מישורי נדוטו.

בחברת יעדים אנו מנסים להימנע ממפגש עם מאות תיירים בעת הספארי – אין הרגשה טובה יותר מלמצוא את עצמכם בספארי בלב הסוואנות הציוריות בלי עוד עשרות כלי רכב לצידכם.

חלק משמעותי נוסף בהצלחת הטיול הוא בחירת הלודג’ים או מחנות האוהלים המתאימים לכם! יש הרבה אפשרויות לינה בטנזניה וננסה לתת לכם מידע שיעזור לכם לבחור את הלודג’ים הנכונים.

בחירת הלודג’ים הטובים בטנזניה

הדבר הכי חשוב בבחירת הלודג’ים או מחנות האוהלים הוא המיקום! המיקום הוא הדבר שמשפיע הכי הרבה על איכות הספארי. האם תרצו להיות קרובים לבעלי החיים? להיות קרובים לנהר שם חוצים עדרי הגנו בעת הנדידה או להיות במחנה אוהלים הקרוב לאזור ההמלטות באזור מישורי נדוטו?

לודג' בשמורת הסרנגטי, ספארי בטנזניה
לודג’ בשמורת הסרנגטי, ספארי בטנזניה

סוגי מקומות לינה בספארי בטנזניה – היכן לשהות?

לודג’ או מחנה אוהלים ? לודג’ מפואר או מחנה אוהלים מפואר ? לכל דבר יש יתרונות וחסרונות אותם כדאי להכיר. חדר בלודג’ יהיה הדבר המפנק והנוח ביותר. רוב הלודג’ים בנויים כך – בדרך כלל החדרים פרוסים על פני שטח גדול ויש מבנה מרכזי משותף שם תמצאו את הלובי, המסעדה, בר, ולפעמים חדר כושר, שירותי ספא וחנויות. לרבים מהלודג’ים  יש בריכת שחייה בה תוכלו להירגע לאחר הספארי.

בלודג’ אוהלים תהיו הרבה יותר קרובים לבעלי החיים ותחושו את עוצמתו של הטבע הנפלא. לוד’ג אוהלים מנסה לשלב את הנוחות של הלודג’ים ועדיין להישאר קרובים לטבע.

יש לודג’ים מפוארים וישנם מחנות אוהלים מפוארים ( מאוד! ) עם חדר אוכל ואוכל גורמה לצד בריכת שחיה. ככול שמחנה האוהלים יהיה מפואר יותר כך בעלי החיים יתקרבו אליו פחות ולכן אתם אלו שתחליט מה מתאים לכם והיכן לשהות.

גודל הלודג’ הוא מרכיב חשוב לא פחות – האם אתם מעדיפים סביבה אינטימית יותר או אווירה תוססת עם מטיילים אחרים. וגם כאן ככול שהלודג’ יהיה קטן ואקולוגי יותר כך בעלי החיים יתקרבו אליו יותר.

לינה בטנזניה, לודג' או מחנה אוהלים בלב הטבע
לינה בטנזניה, לודג’ או מחנה אוהלים בלב הטבע

מחיר ותקציב טיול ספארי

בעת תכנון הספארי בטנזניה אנו נציג לכם טווחי מחירים, הדבר החשוב הוא להתאים את מקומות הלינה בספארי לתקציב שלכם וכמוכן לרמת הנוחות המועדפת עליכם.

לסיכום: טיול לטנזניה הוא ספארי באפריקה כפי שאנו מדמיינים אותה. זהו המקום בו תפגשו את “חמשת הגדולים” ותחזו באלפי גנו במישורי הסרנגטי, תוך כדי שאתם מתפעלים ומתרגשים מריכוז גדול של בעלי חיים בשמורות הטרנגירי ובמכתש הנגורונגורו! ברוכים הבאים לאפריקה!

ספארי בטנזניה, אפריקה כפי שאנו מדמיינים אותה
ספארי בטנזניה, אפריקה כפי שאנו מדמיינים אותה

טיילו איתנו

הנדידה הגדולה בסרנגטי טנזניה
ההרשמה בעיצומה
בהדרכת ד”ר אבי שפיר
9 ימים
26.08 -
18.08
הנדידה הגדולה בסרנגטי טנזניה
ללא תאריך יציאה
בהדרכת ד”ר אבי שפיר
9 ימים
הנדידה הגדולה בסרנגטי טנזניה
ללא תאריך יציאה
בהדרכת ד”ר אבי שפיר
9 ימים
הנדידה הגדולה בסרנגטי טנזניה
הרשמו לרשימת הדיוור של ״יעדים״

הצטרפו לקהילה של אוהבי טיולים, מגלי ארצות ותרבויות, מטיילים הרוצים לחוות ולגעת בעולמות אחרים, מופלאים.

למה להרשם לדיוור שלנו?

כתבות נוספות

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע

יש לנו מספר טיולים בלתי נשכחים

  • כחברה המאמינה כי רק מטיילים מרוצים הם מטיילים שחוזרים, “אנו כאן בשבילכם” עם חיוך לכל שאלה ובקשה.
  • אנו מאמינים שמקצועיות ומצוינות הם הבסיס להצלחת הטיול. אנו מוציאים טיולים רק ליעדים בהם יש לנו הכרות מעמיקה.
  • הטיולים שלנו מושקעים ואיכותיים – הם יגשימו את החלומות שלכם.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם  

הנדידה הגדולה בסרנגטי טנזניה

מה תרצו לחפש?