איש השלג בהרי ההימלאיה, אגדה או מציאות?

איש השלג בהרי ההימלאיה, אגדה או מציאות?

נכתב ע"י: גולן לובנוב

תוכן עניינים

בטרק לאוורסט שמעתי בפעם הראשונה על היטי, זה היה כשהתארחנו בגסט האוס בכפר לוזה (Luza). יצאתי באמצע הלילה לשירותים ובבוקר שאל אותי המארח בחיוך – האם אני יודע שזהו האזור בו חי היטי?  מאז ולאורך השנים אני שומע על משלחות מחקר שיוצאות למסעות רגליים מאתגרים לחפש את היטי ולחקור האם זו אגדה או מציאות?

איש השלג בהרי ההימלאיה, אגדה או מציאות

מזה מאות שנים, מאמינים אנשי ההימלאיה שבהרים שלהם חי היטי, יצור גבוה, מכוסה שיער. ע”פ התיאורים השונים היטי הוא יצור מסתורי – איש שלג שחי בין הפסגות המושלגות של נפאל, טיבט, הודו ובהוטאן. לאיש השלג שמות ישנם שונים, בנפאל נקרא יטי (מקור השם מהשפה הטיבטית), בבהוטן ייקרא מיגו.

לאורך השנים יצאו משלחות טיפוס ומחקר שונות לחפש את איש השלג בהרי ההימלאיה, מצאו בעיקר דגימות שיער ודגימות D N A  נוספות של היצור דמוי קוף שחי באזורים המבודדים מבני האדם. קיומו של היטי נתון לוויכוח ארוך שנים – האם היטי קיים או שזהו למעשה דוב חום או שחור המתגורר בהרי ההימלאיה.

תושבים מקומיים רבים מאמינים בקיומו של ה-Yeti / Migo בעוד שמומחים העלו בשנים האחרונות סברות שאיש השלג הוא למעשה סוג של קוף חכם שהצליח להימנע ממגע עם הציוויליזציה.

מבט לעמק פארו, בהוטן
מבט לעמק פארו, בהוטן

ההיסטוריה מאחורי מיתוס היטי

היטי היה חלק מהאמונות הבודהיסטיות הקדומות באזורי ההימלאיה. דמות האדם הפראי היה חלק שימושי בטקסים רוחניים. הדמות תוארה כיצור דמוי קוף הנושא אבן גדולה כנשק.

כבר בשנת 1832 פורסם בכתב העת של החברה האסיאתית של בנגל רשמים של חוקרים שטיילו בצפון נפאל והבחינו ביצור גבוה מכוסה שיער ארוך שנמלט מהם בפחד.

בתחילת המאה ועשרים, כאשר מטפסים מערביים החלו לעשות ניסיונות לטפס על פסגות הרי ההימלאיה, גדלה תדירות הדיווחים על יצורים מוזרים, הולכים על שתיים. בשנת 1925 צלם וחבר באגודה הגיאוגרפית המלכותית, כתב שהוא ראה (על רקע השלג) יצור הולך זקוף כמו בן אדם, ועוצר מדי פעם כדי למשוך כמה שיחי רודודנדרון ננסיים.

משלחות חיפוש אחרי איש השלג בהרי ההימלאיה

ההתעניינות המערבית ביטי הגיעה לשיאה בשנות ה-50 של המאה ה-20. בזמן שניסה לטפס על הר האוורסט ב-1951, מטפס ההרים אריק שיפטון צילם מספר תמונות בגובה של כ-6,000 מ’. יש הטוענים שהם העדות הטובה ביותר לקיומו של יטי, בעוד שאחרים טוענים שהתמונות אינן ברורות.

בשנת 1953, סר אדמונד הילרי וטנזינג נורגיי דיווחו שראו עקבות רגליים גדולות בזמן הטיפוס להר האוורסט. באוטוביוגרפיה הראשונה טען טנזינג שהוא מאמין שהיטי הוא קוף גדול, ולמרות שמעולם לא ראה אותו בעצמו אביו ראה אותו פעמיים, באוטוביוגרפיה השנייה שלו הוא כבר נעשה סקפטי לגבי קיומו של היטי.

החל משנת 1957, איש העסקים ההרפתקן טום סליק אירגן משלחות לחקירת אגדת היטי. עם אחת המשלחות הוברחה “יד פאנגבוצ’ה” (נזיר שראה יטי במערה, חזר אליה אחר מספר שנים ומצא שם את היטי מת. הוא אסף את היד והקרקפת – היד נקראית – יד פאנגבוצ’ה).

בשנת 2018 יצאה מבהוטן, ארץ דרקון הרעם, משלחת מדעית גדולה לחפש עדויות ולנסות לפתור את תעלומת היטי. המשלחת כללה מדענים וחוקרת D N A , צוות צילום ומטפסים ידועים, כמובן צוות סבלים מקומי המתמחה במסעות למקומות נידחים בבהוטן. הם יצאו למסע רגלי קשה אל אזור שומם ומיסתורי, אל מרגלותיו של  ההר הגבוה בבהוטן, הר גאנגק’אר פואנסום (7570 מ’), הפסגה הגבוהה בעולם שאדם לא טיפס עליה. תוצאות המסע פורסמו בסרט הנקרא הממלכה האבודה של היטי ובסיום המסע, לאחר ניתוח תוצאות DNA מעקבות בשלג ומאגמי מים לשתיה התוצאות היו מרתקות –נמצאו 99% התאמה לאדם – וזה באזור שבן אנוש לא חי.

מומלץ לצפות בסרט בערוץ אנימל פלנט –הממלכה האבודה של היטי

אל מול הרי ההימלאיה, בהוטן
אל מול הרי ההימלאיה, בהוטן

האם יש הוכחה מדעית לקיומו של היטי?

אין הוכחה מדעית לקיומו של היטי, יש הרבה ספק באם היטי קיים או שמדובר בדוב חום או שחור ולא בקוף אדם גדול ומפלצתי. אגדת היטי מלווה את אנשי ההימלאיה מזה אלפי שנים. במאה השנים האחרונות היא מלווה גם את אנשי המערב, מטפסים, רומנטיקנים וחוקרים שלא מוותרים ומקדישים את חייהם לפתרון התעלומה. אין ספק שיש פה חיה שיודעת להתחבא מהציוויליזציה, נשאר לכולנו רק להמשיך לטייל ולחלום לפגוש את היטי בכבודו ובעצמו.

 

טיילו איתנו

איש השלג בהרי ההימלאיה, אגדה או מציאות?
ההרשמה בעיצומה
בהדרכת עופר צבי
14 ימים
17.11 -
04.11
איש השלג בהרי ההימלאיה, אגדה או מציאות?
יציאה מובטחת
בהדרכת יובל כלב
15 ימים
02.06 -
19.05
איש השלג בהרי ההימלאיה, אגדה או מציאות?
הרשמו לרשימת הדיוור של ״יעדים״

הצטרפו לקהילה של אוהבי טיולים, מגלי ארצות ותרבויות, מטיילים הרוצים לחוות ולגעת בעולמות אחרים, מופלאים.

למה להרשם לדיוור שלנו?

כתבות נוספות

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע

יש לנו מספר טיולים בלתי נשכחים

  • כחברה המאמינה כי רק מטיילים מרוצים הם מטיילים שחוזרים, “אנו כאן בשבילכם” עם חיוך לכל שאלה ובקשה.
  • אנו מאמינים שמקצועיות ומצוינות הם הבסיס להצלחת הטיול. אנו מוציאים טיולים רק ליעדים בהם יש לנו הכרות מעמיקה.
  • הטיולים שלנו מושקעים ואיכותיים – הם יגשימו את החלומות שלכם.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם  

איש השלג בהרי ההימלאיה, אגדה או מציאות?

מה תרצו לחפש?