טיול באתיופיה – האימפריה הנוצרית הקדומה ביותר באפריקה

טיול באתיופיה – האימפריה הנוצרית הקדומה ביותר באפריקה

נכתב ע"י: אתי דיין

תוכן עניינים

אתיופיה, מדינה עתיקה עם היסטוריה רציפה – אתיופיה המודרנית היא המשכה של  קיסרות אקסום שהתקיימה כבר לפני 2000 שנה, כך שזו אחת המדינות העתיקות בעולם: היא מוזכרת בתנ”ך, בקוראן, באודיסיאה של הומר ובספרים עתיקים אחרים.  ללא כיבוש או השפעות קולוניאליות (בניגוד לרוב מדינות אפריקה) התאפשרה המשכיות והתפתחות תרבותית ייחודית של המדינה.

אתיופיה היא בהחלט אחת המקומות המרתקים ביותר בעולם.

לאתיופיה נופים מגוונים, כלכלתה מתפתחת, מסורות שבטיות וכמחצית מתושביה מאמינים בנצרות אורתודוקסית.

אתיופיה מפורסמת בין היתר בתור מקור הקפה, אצנים עתירי מדליות זהב וכנסיות החצובות בסלע. היא גם  יצרנית הדבש והקפה הגדולה באפריקה וגם מחזיקה את כמות משק החי הגדולה ביותר ביחס לנפש ביבשת.

אתיופיה

אתיופיה מקור הקפה

ישנן אגדות רבות לגבי מקור הקפה. המפורסמת בהן היא שרועה עזים ממישורי אתיופיה מצא עת עדרו רועה תחת עצים ואוכל מגרגריהם. לאחר שאכלו את הגרגרים, העיזים נראו אחוזות תזזית ולא יכלו לישון בלילה. לאחר מספר ניסיונות, הצליח הרועה להפוך את הגרגרים למשקה. נזירים שאיתם חלק את המשקה, הם אלו שהחלו בהפצת הקפה. מהתחלה צנועה זו, החלה תעשיית הקפה. כיום יותר מ500 ביליון ספלי קפה נצרכים בכל שנה!

אוכל באתיופיה

האוכל האתיופי טעים מאוד, ואם אתם צמחוניים, אתיופיה היא יעד נהדר עבורכם. אתיופים רבים שומרים על ערכי הנצרות האורתודוקסית שאוסרת על אכילת מוצרים מהחי בימי רביעי ושישי, כך שתמיד תמצאו מנות צמחוניות בתפריט. הבסיס לארוחת הוא הלחם, אינג’ירה, שאליו מתווספים תבשילים למיניהם. למרות ההגבלות של הנצרות האורתודוקסית, בשר נא נחשב למעדן באתיופיה וכמויות גדולות נצרכות בעיקר בחתונות, פסטיבלים ואירועים מיוחדים.

אמונה

אתיופיה היא אחת המדינות הראשונות שקיבלו על עצמן את הנצרות: בשנת 330 לספירה,  אזאנה קיסר אקסום הפך את הנצרות לדת המדינה, לכן נמצא באתיופיה אתרים נוצרים מהעתיקים בעולם. עם זאת, כ 50% מתושביה מוכיום הם מוסלמים, ובשולי המדינה קיימות עדיין קבוצות אתניות המאמינות בדת המסורתית.

חגיגות הטימקט, לילבלה, אתיופיה
חגיגות הטימקט, לילבלה, אתיופיה

לוח השנה של אתיופיה

באתיופיה לוח שנה של 13 חודשים, והשעון מחושב לפי שעות האור: השעה שבע בבוקר – השעה הראשונה של היום- היא השעה אחת בבוקר. שעת השקיעה, שש בערב, היא השעה שתיים-עשרה בערב.

גיאוגרפיה

הבקע הסורי אפריקאי חוצה את אתיופיה מצפון לדרום וזה הדבר הפיזי היחיד שאפשר לראות באפריקה מהחלל.  יותר מ 70% מההרים באפריקה נמצאים באתיופיה ולכן היא גם מכונה “הגג של אפריקה”.

מתי ניסע לטייל באתיופיה?

באתיופיה אפשר לבקר במהלך כל עונות השנה אך העונה המומלצת  ביותר  היא מספטמבר ועד ינואר. אם תרצו להשתתף באחת החגיגות הדתיות סעו בינואר או בספטמבר.

לאן נטייל באתיופיה?

אקסום – שרידי אימפריה

אקסום היתה מרכז האימפריה האקסומיתית, אחת מהתרבויות המתקדמות ביותר בעולם מבחינה טכנולוגית ביחס לזמנה. היא התקיימה בין המאות הראשונה לשביעית. באותה תקופה נחצבו בה אובליסקים עצומים.הנוצרים מאמינים שמכאן יצאה מלכת שבא  לבקר את שלמה המלך בירושלים ושכאן, בכנסיית מריה מציון, נמצא עד היום ארון הברית.. לא משנה אם אתם מאמינים באגדות אלה, אקסום היא העיר הקדושה ביותר לכנסייה האתיופית האורתודוקסית והעיר עשירה בעתיקות, כאלה שהתגלו וכאלה שגם טרם נחפרו… שלל העתיקות שבה הוכרזו כאתר מורשת עולם..

אל מקורות הנילוס הכחול – בהר דר, אגם טאנה ומפלי טיסיסאט

בהר דר (“הבית ליד הים”), שוכנת על גדותיו של אגם טאנה, האגם הגדול ביותר באתיופיה שמהווה את מקורות הנילוס הכחול –  אחד משני היובליםשל הנילוס, הנהר הארוך בעולם. בהר דר נמצאת כ 600  ק”מ צפונה לאדיס אבבה ומשמשת כבירת מחוז אמהארה. היא העיר השלישית בגדולה במדינה והיפה ביותר מביניהן. יש בקרבתה כנסיות  עתיקות, שווקי דגים והיא מהווה  נקודת מוצא לטיול אל מפלי הנילוס הכחול הנקראים בשפתם “מים המעשנים” (טיסיסאט).. המפלים מרשימים במיוחד בעונה הגשומה בין יוני לספטמבר, בה הם נמצאים בשיא הזרימה. שיט באגם טאנה זו חווייה שחבל להחמיצה.

סירה על אגם טאנה, אתיופיה
סירה על אגם טאנה, אתיופיה

גונדר

במשך מאות שנים  לקיסרים האתיופים לא  הייתה “בירת קבע”. כל קיסר קבע את משכנו במקום אחר. ב1632, לאחר הכתרת המלך פאסילידס, הוא הכריז על גונדר כבירת הקיסרות וככזו היא נשארה  במהלך 200 השנים הבאות, עד ראשית המאה ה 19. פאסילידס  בנה את ארמונו בלב העיר, יורשיו המשיכו במסורת והקימו ארמונות  משלהם בסמוך לארמונו. מתחם הארמונות העומדים על תילם עד היום הם חלק מאתרי מורשת עולם. שיטוט במתחם המרשים, באולמות, במרחצאות ובביצורים מלמד אותנו על העושר והחשיבות שהייתה לממלכה הנוצרית  לפני כ 400 שנה. בשולי העיר  ניצבת כנסיית דברה בהראן סלאסי – “הר השילוש הקדוש”, המפורסמת בזכות פני המלאכים המעטרים את תקרתה. בסמוך לעיר נמצא הכפר וולקה, בו חיה בעבר קהילת “ביתא ישראל” – כדאי להקדיש זמן לביקור בבית הכנסת.

הרי סימיאן (סימיין) – הארץ שהזמן שכח

הרי סימיין  הם למעשה רכס ארוך שפסגתו מתנשאת  לגובה 4620 מטרים.   לא בכדי הוא מכונה “הגג של אפריקה” שכן הוא מהווה פרשת מים חשובה.  המצוקים, העמקים התלולים והצמחייה השופעת והייחודית יוצרים נוף  עוצר נשימה. בשמורה  מגוון גדול של בעלי חיים, חלקם אנדמיים: תן סימיאן, קופי ג’לאדה (בבון זנוב), איילים, ועיט שחור נדיר. בזכות כל אלו השמורה היא אתר מורשת עולם..

לילבלה – כנסיות חצובות בסלע

העיר העתיקה לילבלה ממוקמת  בלב  הרי לאסטה. גובהה 2630 מטרים, ואת  נוף ההרים הפראי סביבה לא תשכחו במהרה. העיר נוסדה במאה ה 10  ע”י מלך בשם לליבלה, שהיה הראשון בשושלת מלכי זאגווה.  לליבלה שחלם יום אחד שעליו להקים העתק של העיר ירושלים, החל להגשים את חלומו/חזונו: הוא אסף את בעלי המלאכה והבנאים הטובים ביותר על מנת לחצוב את כנסיות  בסלע. מעריכים שבאתר עבדו כ 40,000 אנשים,לאורך שנים. בסיום העבודות נחצבו מעל 12 כנסיות בגדלים שונים שמעברים צרים מקשרים ביניהן.

כנסיה חצובה בסלע, לילבלה, אתיופיה
כנסיה חצובה בסלע, לילבלה, אתיופיה

כנסיית ביתא גיורגאוס, שצורתה צלב, היא אחד הסמלים  החשובים באתיופיה.

שני חגים דתיים חשובים נחגגים בלליבלה:

בספטמבר,  חג המסקל (“חג הצלב”). האגדה מספרת שהלנה הקדושה, אימו של הקיסר קונסטנטין  שקיבל את הנצרות במאה ה -4,  מצאה את הצלב האמיתי בירושלים והעניקה אותו לקיסר אתיופיה.חגיגות המסקל מתקיימות בכל המדינה אך בלליבלה הן מגיעות לשיאן!

בינואר נחגג באתיופיה חג הטימקט המציין את הטבלתו של ישו לנצרות. אלפים לבושי לבן בוהק, מלווים את הכמרים העוטים גלימות צבעוניות ונושאים עמם העתקים של ארון הברית  אל מקור מים קרוב לטקס טבילה המוני.

שמורת נצ’יסאר וארבה מינץ’

ארבה מינץ’ היא עיר מרכזית בדרום המדינה. בגובה 1300 מטרים, היא בנוייה על המפנה המערבי של הבקע הסורי-אפריקאי בין שני אגמים עצומים.  אגם צ’אמו,  הדרומי מבין השניים הוא חלק משמורת טבע בשם  נצ’יסאר. אגם צ’אמו, משופע בעופות מים, היפופוטמים ותנינים.

על הרכס גבוה מעל העיר חיים בני שבט הדורזה ומגדלים למאכל עשב הנראה כמו בננה. הם בונים ומבני מגורים טיפוסיים רק להם.

שבטי דרום אגן נהר האומו, הפארק הלאומי מאגו

אגן נהר אומו, נמצא בחלק הדרום מערבי של המדינה. באיזור זה  מגוון גדול של שבטים ותרבויות ולכן אף הוא נחשב כאתר מורשת עולם.

ג’ינקה היא עיר המחוז של אזור דרום אומו, היא בנוייה בגובה 1490 מטרים.ומבודדת יחסית משאר אזורי אתיופיה. האוירה בג’ינקה היא מאוד נינוחה וכפרית  והשוק של יומ שבת מושך אליו סוחרים מכל כפרי האיזור. במוזיאון האתנוגרפי בגי’נקה אפשר לקבל מושג על ההיסטוריה ואורח החיים  של בני שבטים רבים באזור.

בין השבטים במרחב ניתן לפגוש את:

  • אנשי שבט הקונסו – העוסקים בחקלאות  טרסות.
  • שבט המורסי, הידוע בנשותיו המשחילות צלחת חרס לשפתן התחתונה.
  • חברת הארי הבנויה מקאסטות. הקאסטות הנמוכות הם הנפחים, הנגרים והכדרים. החקלאים בחברת השבט נחשבים לקסטה עליונה ונישואין בין הקאסטות אסורים.
  • בני ההאמר המרוכזים סביב העיירה טורמי. נשותיו נוהגות  למרוח את שערן בצבע אוכר אדום מעורבב בשומן..
  • בני הקארו  שגרים על צוק מעל נהר האומו  ונוהגים לצייר על גופם.
  • בני שבט ניאנגטום – חקלאים שמצלקים את גופם.
  • שבט הדסנטש חיים על גדות נהר האומו, בקרבת הגבול הקנייתי. בני השבט נוודים הגרים על גדות הנהר ומתקיימים מחקלאות הצפה בדלתת נהר האומו ומגידול בקר.

אמנם בשולי העיר ג’ינקה  קיימת שמורת טבע בשם  מאגו שמאופיינת בצמחיית יער גשם עבותה המשולבת בשטחי סוואנה פתוחים אך אוכלוסיית בעלי החיים בה הידלדלה מאוד עקב ציד. עדיין ניתן לצפות לעיתים במיני אנטילופות שונים (קובוס המים, בובאל איילי, קודו, דיקדיק).

שיירת גמלים לאורך הכביש, אתיופיה
שיירת גמלים לאורך הכביש, אתיופיה

 

אדיס אבבה

בירת אתיופיה הממוקמת במרכז המדינה היא עיר מודרנית, שמאכלסת מיליוני תושבים. הגובה (הבירה הגבוהה באפריקה)  2400 מטרים מעל פני הים, מאפשר אקלים נוח. משמעות שמה באמהרית הוא “פרח חדש” והיא  נוסדה ב 1887 על ידי הקיסר מלניק השני.

הפארק הלאומי אוואש

שמורת אוואש נמצאת כ 200 קילומטרים מזרחית לאדיס אבבה, בתוך הבקע הסורי אפריקאי, את הסוואנה היבשה חוצה נקיק תלול שנוצר מזרימתו של נהר האוואש. הנקיק מסמל את גבולה הדרומי של השמורה, והוא כולל מפל מרשים. בחלקו הצפוני של הפארק נמצא הר געש ישן, הר פנטלה, שמכתשו מתנוסס גבוה מעל הצמחייה סביב. השמורה היא אתר מורשת  עולם.

הראר

הראר, במזרח אתיופיה, היא עיר מוסלמית עתיקה ומרשימה. היא הוקמה בסוף האלף הראשון לספירה והיוותה מקלט למוסלמים שעזבו את חצי האי ערב. כיום חיים באתיופיה כ50% נוצרים ו % 50 מוסלמים. הראר היא מוקד עליה לרגל למוסלמים ויש בה כ 90 מסגדים, בין אתרי העיר החומה העתיקה שהוקמה ב 1540. מדי לילה מאכילים צבועים מחוץ לחומות העיר בשאריות הבשר של הקצבים.

 

טיול לאתיופיה הוא טיול אל ערש האנושות, אל האימפריה הנוצרית הקדומה ביותר באפריקה ואל קבוצות אתניות מסורתיות. כול אלו מוקפים בטבע מגוון ומרתק, עתיקות היסטוריות למכביר ומיתוסים מעניינים שעדיין חיים ונושמים כבעבר והם חלק מהותי מהווי החיים. בטיולים שלנו לאתיופיה אנו נוגעים  בשלל ההיבטים של הארץ המרתקת הזו. למי שטרם טייל באפריקה, אתיופיה יכולה להיות נקודת פתיחה מצויינת לטיולים ליבשת. צרו  עימנו קשר לתכנון הטיול שלכם לאתיופיה.

טיילו איתנו

טיול באתיופיה – האימפריה הנוצרית הקדומה ביותר באפריקה
ללא תאריך יציאה
בהדרכת ד”ר דיצה קמפלר
17 ימים
טיול באתיופיה – האימפריה הנוצרית הקדומה ביותר באפריקה
ללא תאריך יציאה
בהדרכת אתי דיין
14 ימים
טיול באתיופיה – האימפריה הנוצרית הקדומה ביותר באפריקה
ללא תאריך יציאה
טיול באתיופיה – האימפריה הנוצרית הקדומה ביותר באפריקה
הרשמו לרשימת הדיוור של ״יעדים״

הצטרפו לקהילה של אוהבי טיולים, מגלי ארצות ותרבויות, מטיילים הרוצים לחוות ולגעת בעולמות אחרים, מופלאים.

למה להרשם לדיוור שלנו?

כתבות נוספות

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע

יש לנו מספר טיולים בלתי נשכחים

  • כחברה המאמינה כי רק מטיילים מרוצים הם מטיילים שחוזרים, “אנו כאן בשבילכם” עם חיוך לכל שאלה ובקשה.
  • אנו מאמינים שמקצועיות ומצוינות הם הבסיס להצלחת הטיול. אנו מוציאים טיולים רק ליעדים בהם יש לנו הכרות מעמיקה.
  • הטיולים שלנו מושקעים ואיכותיים – הם יגשימו את החלומות שלכם.

כתבות נוספות שאולי תרצו לקרוא

לא נמצא מידע

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם  

טיול באתיופיה – האימפריה הנוצרית הקדומה ביותר באפריקה

מה תרצו לחפש?