רומניה - הקהילה היהודית

רומניה – הקהילה היהודית

נכתב ע"י: גולן לובנוב

תוכן עניינים

פורסם באתר y net

רומניה והיהודים אחרי מלחמת העולם השניה

הפעם הראשונה בה נפגשתי עם יהודי (לאו דווקא בן רומניה) שמספר על רומניה  לאחר המלחמה היה בספרו של הסופר היהודי הדגול פרימו לוי “ההפוגה” שהוא השני בטרילוגיה שלו המתאר את חזרתו מאושוויץ לטורינו באיטליה ברכבת שעברה בעיר יאסי והמשיכה דרך האלפים הטרנסילבאניים דרך מעבר ההרים פרדיאל אל בראסוב ואלבה יוליה. התרגשתי לבקר היום במקומות אלו ולקרוא את האזכורים הללו במסעו של פרימו לוי ותיאוריו מאירופה בשנים שלאחר המלחמה.

העיר סיגט ומורשתו של אלי ויזל

הפעם השנייה הייתה בביקורי בעיר סיגט, בירת חבל מראמורש.  בבית פשוט בעיר זאת נולד אלי ויזל, שניצל ממחנה ההשמדה אושויץ, וב 1986 זכה בפרס נובל לספרות על עבודותיו שנועדו להבין ולזכור את השואה. כיום ביתו הפך למוזיאון הנצחה מרשים העמוס בספרים, רהיטים וחפצי קודש שנתרמו על ידי משפחות יהודיות מקומיות; בתצוגה גם מסמכים הקשורים ליהודים, קמוניסטים ואחרים מסיגט שלפני מלחה”ע ה II, כמו גם צילומים מגירוש היהודים, צילומים של אלי ויזל בין קבוצת ליברלים בבוקרשט, ושל ביקוריו הרבים בסיגט, כולל ביקורו האחרון ב 2002 בטכס חנוכת המוזיאון.מערבית למוזיאון נמצא אתר הזיכרון ל 38 אלף יהודי מאראמורש שקיבצו הז’נדרמים ההונגרים ואשר גורשו ב 1944. בית הכנסת של הקהילה שנמצא גוש בנינים אחד מערבה נבנה ב 1904, ושרד את מלחה”ע ה II.  לאורך השנים בעבודתי עם מטיילים שנולדו ברומניה וחוזרים לטייל בה ובמהלך הטיול מנסים לשלב “ביקור קצר” למעשה “חיפוש קצר” של הבית בו נולדו וברוב המקרים הוא עדיין קיים. אזכיר רק 2 מפגשים מרגשים עם העבר היהודי. הראשון הוא של אילנה שהצטרפה לאחד מטיולינו ובעזרת מפות בשפה ההונגרית (בתקופה שמערב רומניה היתה חלק מהונגריה ) מצאה את הבית בו נולדה בקלוג’. אתר מרתק נוסף בו נפגשה קבוצתנו(עם הרבה יוזמה של המדריך הישראלי) הוא בית קברות יהודי אשר התגלה במקרה בזמן נסיעה  מהעיירה חומור (Humor) אל עבר המנזר המצויר חומור כאשר בדרך מצד ימין( ממזרח ) מופיעה גבעה עליה שוכן בית קברות יהודי נסתר ועל אחת המצבות כתוב באבן ” עפר אחינו המעונים שהפכו לסבון”. המיוחד ברומניה שבתוך הנוף הכ”כ פסטורלי הזה, בין הכפרים הציוריים, יערות העד והמנזרים המצוירים יש פינות יהודיות כואבות. בטיול ברומניה מרגישים וחשים את העבר היהודי הכואב המביט מהרבה מקומות ומהרבה סיפורים מרתקים.

יהודי רומניה – עבר עשיר עם סוף טראגי

כשהולכים ברחובותיה של רומניה, לא ממש חושבים עליה כמדינה שהיא יהודית בחלקה, והיא אכן אינה כזאת. ברומניה של היום ישנם כ-6000 יהודים בלבד, כמות מזערית ביחס לשאר האוכלוסיה. אבל ההיסטוריה ידעה תהפוכות רבות, ועברה היהודי של רומניה עשיר, מפואר, ואף טראגי. בימים שבהם אלה שחוו ישירות את התקופה הולכים ונעלמים, זיכרון העבר מתפורר גם הוא.תחילת דרכם של היהודים ברומניה עוד כאשר האזור היה קרוי דאקיה, במאה השניה לספירה, וכבשו אותו הרומאים. גלי הגירה משמעותיים הגיעומעל אלף שנה מאוחר יותר, בעקבות גירושם ובריחתם של יהודים מספרד, פולין ואוקראינה. שם נהנו מחסותו של השלטון העות’מאני. כאשר רומניה קיבלה עצמאות באמצע המאה ה-19, קיבלו היהודים יחס פחות סימפטי מטעם השלטונות, אך נוכחותם במדינה גדלה רבות וכן השפיעה על הצביון החברתי של המדינה.

בבוקרשט צמחה קהילה יהודית נכבדת אשר תרמה רבות לפיתוח הכלכלי והתרבותי של העיר. הקהילה היהודית בבוקרשט נוסדה במאה ה-16. היות והעיר היוותה צומת כלכלית חשובה בין הבלקן לטרנסילבניה התיישבו בה מספר רב של סוחרים יהודיים ספרדיים אשר סיפקו כסף, הלוואות וסחורה לאצילים ונסיכים, ועל כן נהנו מחסותם. מאוחר יותר הגיעו לבוקרשט רבים מיהודי מזרח אירופה בעקבות גזירות ת”ח-ת”ט והביאו לרוב אשכנזי בעיר. הנוכחות היהודית בעיר הובילה לייסוד בתי כנסת, בתי ספר, מרכז תורני ואף תיאטרון יהודי. דמות בולטת אשר תרמה רבות להתפתחות היהודית בבוקרשט היה ד”ר יהודה (יוליוס) ברש שהגיע לעיר ב-1841 ונשאר שם עד מותו 22 שנה מאוחר יותר. ברש פרסם כתבים על מדע, פילוסופיה וחסידות. הוא ייסד את בית החולים היהודי לילדים, את השבועון היהודי הראשון – “היהודי הרומני”, ואף נאבק בהצלחה למען זכויות היהודים, הודות לקשריו עם רומנים בעלי תפקידים פוליטיים. תפיסת עולמו של ברש היתה בבסיסה מודרניסטית. כנציג של תנועת ההשכלה, המליץ ברש על חינוך אוניברסיטאי ליהודים (וגם ליהודיות) ובכלל על אורח חיים מודרניים, שיקבל ביטוי גם בבתי הכנסת – בצורת בנייתם ובהתנהגות הולמת בתוכם, אך ללא פגיעה בתוכן התפילות. ב-1856 עזר לייסד את בית הכנסת המפואר “קורל” של בוקרשט,  בתוכו היו מקהלה ועוגב, דבר שהיה מאוד שנוי במחלוקת באותה התקופה ועורר התנגדות רבה.

בוקרשט אמנם מהווה דוגמא מוצלחת במיוחד לשגשוגם הכלכלי והתרבותי של יהודי רומניה אך היא בוודאי לא מקרה חריג. עד שנות השלושים של המאה העשרים האוכלוסייה היהודית ברומניה מנתה כ-750,000 תושבים, אולם מהמלחמה ועד סוף המאה ה20 חלה הרעה קיצונית במצבם של יהודי רומניה וכיום נותרים במדינה אלפים בודדים בלבד. בשנות השלושים, עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, זכו גם שתי מפלגות אנטישמיות, הליגה להגנה לאומית נוצרית ומשמר הברזלבנוכחות בולטת בפרלמנט הרומני, ובסופו של דבר התאחדו למפלגה אחת בהשפעתה של מפלגת הנאציונל-סוציאליסטית בגרמניה. מאותו הרגע החלה דריסת זכויותיהם הכלכליות והתרבותיות של יהודי רומניה. אמנם ממשלה זו שלטה ארבעים יום בלבד, אך כאשר החליף אותה בשלטון המלך קרול ה-2 בפברואר 1938 השפעתה האידיאולוגית והמדינית של גרמניה הנאצית על רומניה היתה מושרשת היטב, וכך גם בממשלת אונטונסקו שנתיים לאחר מכן. לא איחרו לבוא חקיקה גזענית, פוגרומים ומעשי טבח המוניים שהאכזרי בהם היה גירושם של כ-150,000 יהודים לטרנסניסטריה, מתוכם כ-90,000 איבדו את חייהם. לבסוף התנהל משא ומתן בין גרמניה לרומניה להכללת יהודי רומניה בפתרון הסופי, אך צעד זה כשל בעקבות התערבותה של אמו של המלך הרומני המלכה אלנה. בסוף המלחמה נותרו כמחצית מ-750,000 יהודי רומניה, 200,000 מתוכם עזבו לארץ ישראל עד להצטרפות רומניה לגוש המזרחי וסגירת שעריה במסך של ברזל.

רומניה - הקהילה היהודית
צילום: גולן לובנוב

השפעות התנועה הציונית ברומניה

החלפת המשטר ברומניה מטוטליטרי לקומוניסטי נראתה לכאורה כנשימת רווחה עבור היהודים, שכן הקומוניזם הבטיח לכל אזרחיו שוויון מוחלט. אולם עד מהרה התברר שמדובר באותה האידיאולוגיה בשינוי אדרת. יחסה של רומניה הקומוניסטית היה אמביוולנטיכלפי היהודים: מצד אחד ניסיון לשלבם מחדש במרקם החברתי של המדינה, אך מצד שני התנגדות בתוקף לתנועת העלייה. היהודים, מצדם, לא ראו בחיוב את המדיניות של המשטר החדש, דבר שהגביר את הזדהותם עם תנועת העלייה. אכן התקיימו גלי עלייה לא חוקית גדולים לארץ ישראל בין השנים 1946-1947. עם היווסדותה של מדינת ישראל מגעים דיפלומטיים הביאו להיתרי עלייה גדולים מטעם ממשלת רומניה שאושרו הן משיקולים אידיאולוגיים והן משיקולים כלכליים, אך מהר מאוד  חזרה בה והחלה במסע הסברה תעמולתי, שכלל מיצגי שווא כמו משפטי הציונים, ואף המשיך לפעולות אלימות על מנת למנוע את בריחתם של היהודים מהמדינה. היתרי עלייה ניתנו לסירוגין לתקופה מסוימת, הרבה פעמים בתנאים מחמירים, אך בסופו של דבר כוח כלכלי מצד גופים מדיניים, חברתיים ופרטיים קנה את כרטיס יציאתם של רוב יהודי רומניה, ודילל את האוכלוסיה בצורה משמעותית, כךשלאחר פול החומה נותרו ברומניה כ-18,000 יהודים בלבד. מסך הברזל ניסה להתנער מקשרו עם היהודים גם במישור ההיסטורי תוך כדי ניסיונות למזער את חלקה של רומניה בשואת יהודי אירופה, וגם בחוסר רצון להנציח את זיכרונם של היהודים במדינה.

בתי כנסת… בתי קברות

למרות זאת, יש מקומות שהזיכרון נחרט בהם עמוק, גם כשאין מאמץ פעיל. הדבר שמציין כיום יותר מכל את המורשת היהודית ברומניה הוא ללא ספק בתי הכנסת המרשימים שבה. בתי הכנסת ברומניה, בעיקר אלה שבנויים בסגנון מורי, הם אולי המפוארים והמרשימים ביותר בכל אירופה. חלק גדול מבתי הכנסת נבנו לפני כמאתיים שנה, אך הישן ביותר שעודנו עומד נבנה ב-1671. זהו בית הכנסת הגדול של יאסי, שאמנם לא כזה גדול, אורכו בסך הכל 22 מטרים, אך הסגנון האדריכלי האקלקטי עם נגיעות בארוקיות, יחד עם גילופי העץ שמעטרים את ארון הקודש בהחלט מרהיבים. כיום, בתי הכנסת מייצגים רק חלק קטן מהנוכחות היהודית ברומניה, שכן כוחות ההיסטוריה העלימו את רובם ונשארו כמאה בלבד. לשם השוואה, לפני מלחמת העולם השניה היו ביאסי בלבד מעל מאה בתי כנסת. חלק מהמבנים נהרסו, חלק סבלו מחוסר שימוש לאחר דילול האוכלוסייה היהודית ונהפכו למחסנים. אולם, עם כניסתם של משקיעים זרים וארגונים לא ממשלתיים לתוך רומניה בשנים האחרונות, מתחילים להכיר בחשיבותם ההיסטורית ולהעבירתהליכי שיפוץ, שימור ואף הפיכת בתי כנסת מסוימים למוזיאונים.

שריד נוסף למורשת היהודית ברומניה שמרתק לא פחות הוא בתי הקברות הרבים ברחבי המדינה, שכיום ניתן למנות מעל 800 מהם. המבקרים במדינה ודאי ירצו לעבור בכמה מהם, שכן בתי הקברות הללו טומנים בחובם הרבה יותר מאשר מצבות לזכר מי שהיו ואינם עוד. המצבות בבתי הקברות ברומניה מהווים יצירות אומנות של ממש, אשר משולבים בהם אומנות עממית מקומית יחד עם איקונוגרפיה יהודית. בין התחריטים הפשוטים והסטנדרטיים יותר ניתן למצוא גם רבים, בעיקר במצבות הישנות יותר מהמאה ה-18, אשר מציגים עבודת פיסול פדנטית וסבוכה.התחריטים שמעטרים את המצבות מסמלים שמות, משלחי יד או שושלות משפחתיות. הם מציגים שלל חיות וצורות גיאומטריות, מנורות ומגני דוד. אחד הסמלים הכי נפוצים וגם הכי מעניינים שמופיעים על גבי המצבות הוא נרות ופמוטים אשר מעטרים את קברן של הנשים. הנרות, שכמובן מסמלים את המצווה הנשית של הדלקת נרות שבת, משמשים לייצוג נשי מגוון ויצירתי. לפעמים ייצוג זה מתייחס לתכונות אופי של הנפטרת, למשל באמצעות קופסת צדקה שמופיעה ליד הנרות. לפעמים הייצוג מתייחס למותה, למשל כאשר הנרות שבורים. לפעמים הייצוג הוא אסתטי בלבד ומתאפיין במגוון קישוטים מסוגננים. במקומות רבים ברומניה בתי הקברות הם הזכר היחידי לקיום יהודי. יש בכך מעט אירוניה, שמה שמייצג בצורה היפה ביותר תרבות שהיתה ואינה עוד, מייצג גם את המוות עצמו.

טיילו איתנו

רומניה - הקהילה היהודית
ללא תאריך יציאה
בהדרכת עופר צבי
10 ימים
רומניה - הקהילה היהודית
ללא תאריך יציאה
בהדרכת עופר צבי
8 ימים
רומניה - הקהילה היהודית
ללא תאריך יציאה
בהדרכת עופר צבי
10 ימים
רומניה - הקהילה היהודית
הרשמו לרשימת הדיוור של ״יעדים״

הצטרפו לקהילה של אוהבי טיולים, מגלי ארצות ותרבויות, מטיילים הרוצים לחוות ולגעת בעולמות אחרים, מופלאים.

למה להרשם לדיוור שלנו?

כתבות נוספות

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע

יש לנו מספר טיולים בלתי נשכחים

  • כחברה המאמינה כי רק מטיילים מרוצים הם מטיילים שחוזרים, “אנו כאן בשבילכם” עם חיוך לכל שאלה ובקשה.
  • אנו מאמינים שמקצועיות ומצוינות הם הבסיס להצלחת הטיול. אנו מוציאים טיולים רק ליעדים בהם יש לנו הכרות מעמיקה.
  • הטיולים שלנו מושקעים ואיכותיים – הם יגשימו את החלומות שלכם.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם  

רומניה - הקהילה היהודית

מה תרצו לחפש?