הודו - משמעות נדנוד הראש ההודי

הודו – משמעות נדנוד הראש ההודי

נכתב ע"י: גולן לובנוב

תוכן עניינים

נדנוד הראש ההודי - כן? לא? כן ולא? אולי?
נדנוד הראש ההודי – כן? לא? כן ולא? אולי?

מה אומר בדיוק ״נדנוד״ הראש ההודי? כן? לא? כן ולא? אולי? ואולי לא?

כאשר תטיילו בהודו ללא ספק תפגשו בנדנוד הראש ההודי. אנו בטוחים שתרגישו קצת נבוכים ותנסו להבין מה פשרו. האם המשמעות “כן”? או, האם המשמעות “לא”? או אולי אפילו “אולי”? אז זהו, שכמו הרבה דברים בהודו, המשמעות איננה חד משמעית!

דרך המחשבה ההודית יכולה להיות בעלת פנים שונות ומגוונות ואם נבין את דרך המחשבה ההודית, נוכל להבין את הכוונה מאחורי תנועת הראש שכל כך מאפיינת את הודו

מהי משמעותו של נדנוד הראש ההודי?

ראשית, נתחיל בהתנצלות קצרה – למרות עושרה הרב, לשפה העברית (או, לפחות, ככל הידוע לנו) אין מקבילה שוות ערך למילים Wobble או Bobble, המשמשות באנגלית כדי לתאר את הנדת הראש ההודית הייחודית.  לכן, נאלץ להסתפק בביטויים “הנדת ראש”, “נענוע ראש” או “נדנוד ראש”, שלדעתנו, אינם מתחילים אפילו להתקרב לתיאור האמיתי של ה-Wobble.

כעת, לאחר שהורדנו את העניין הסמנטי מעל הפרק, בואו נעבור לנענוע הראש ההודי האופייני, המהווה את המקור לבלבול ותמיהה בקרב זרים רבים, בעיקר, בפעם הראשונה בה הם פוגשים אותו. נענוע ראש זה נראה כמו הכלאה בין הנהון לטלטול הראש, אבל האם פירושו הוא “כן”? “לא”? “אולי”?

הבלבול עוד הולך וגובר כאשר מדובר במחווה שאינה מלווה במילים. ללא דיבור, המקנה לכם רמזים למסר אותו נענוע הראש אמור להעביר, קל מאד לחוש מבולבל עוד יותר. יחד עם זאת, ברגע שמגלים את משמעותו של נענוע הראש והשימושים הרבים שלו, מפתיע עד כמה המחווה הזו מדבקת. סביר להניח שכל מי שבילה זמן לא מבוטל בהודו, תפס את עצמו מניד בראשו באופן זה בצורה אוטומטית ולא מודעת. אגב, גם הודים תושבי אזורים שבאופן טבעי אינם נוטים לנענע בראשם, יעשו זאת אוטומטית בתגובה לנענוע ראש של בן שיחם. ומה שעוד יותר מעניין, הוא שייקח להם זמן רב לגלות שהם עושים זאת!

אז, מה כל הסיפור עם נענוע הראש המסתורי, שנראה משעשע למדי, למתבונן מהצד?

בעיקרון, נענוע ראש כזה הוא המקבילה הלא מילולית לאותה מילה הינדית רב-תכליתית – achha. פירושה יכול להיות, בעצם, כל דבר מ”אחלה” ועד ל”אני מבין”.

נענוע ראש חיובי

השימוש הנפוץ ביותר בנענוע הראש הוא תגובה חיובית. למשל, אם אתם שואלים מישהו אם הרכבת נוסעת ליעד מסוים והוא מניד בראשו, פירוש המחווה הזו הוא “כן”.

נענוע הראש משמש, לרוב, גם כסימן להראות לבן שיחך כי אתה מבין את הנאמר ואף מסכים איתו. לדוגמה, אם תאמרו למישהו שתפגשו אותו במקום מסוים בשעה מסוימת והוא יניד בראשו, זה אומר שזה בסדר מבחינתו והוא יהיה שם.

משמעות נענוע הראש בהודו כן? לא? כן ולא? אולי?
משמעות נענוע הראש בהודו

סיטואציות נוספות בהן נעשה שימוש בנענוע הראש ההודי

ההודים שאינם דוברי אנגלית יסתמכו, לרוב, על ניע הראש על מנת לתקשר עם תיירים זרים. אולם, בין המצבים האחרים בהם אתם עשויים להיתקל בנענוע הראש אפשר למצוא:

חלופה למילה “תודה”, בה פחות מקובל להשתמש בהודו.
להכרה בנוכחותו של מישהו. זה יכול להיות שימושי במיוחד כשאתם רואים מישהו שאתם מכירים בצידו השני של הרחוב, אך אינכם יכולים לצעוק אליו.
כמחווה של נימוס או ברכה, לדוגמה, כשמישהו מתיישב לידכם ברכבת.
נענוע ראש מהוסס / לא החלטי

יחד עם זאת, ניתן להשתמש בנענוע הראש באופן דו-משמעי באופן מכוון. אמירה ישירה של המילה “לא” נחשבת, באופן כללי, בתרבות ההודית כביטוי לחוסר נימוס או לחוסר כבוד לבן שיחכם. ניד ראש מעורפל הוא אחת מהדרכים שלא להתחייב מבלי להיחשב פוגעני, אבל, אפילו מחווה זו עלולה לגרום להודים מסוימים להתרגז!

ישנם אנשים שישתמשו בנענוע ראש מעורפל, בלתי מחייב ולא חד-משמעי, כאשר הם חשים מתלבטים או אדישים. לדוגמא, כששואלים אותם אם הם רוצים ללכת למסעדה מסוימת והם עדיין לא החליטו או שהם אדישים לבחירה.

נענוע הראש באזורים שונים בהודו

בדומה לקיומם של מנהגים וניבים שונים באזורים השונים בהודו, גם האופן (הכמות) בהם מנוענעים הראשים משתנה. אתם עתידים לגלות, כי ככל שתדרימו בהודו, כך תפגשו יותר ויותר מחוות בלתי מילוליות בצורת הנדת ראשים. אנשים מאזורים דרומיים בהודו (כדוגמת קרלה) נחשבים למנענעי ראש נלהבים, בעוד שבהרי צפון הודו המחווה נפוצה פחות, ורק לעיתים רחוקות אתם עשויים לפגוש שם מנענע ראש כזה.

טיפים להבנת נענוע הראש ההודי

קחו בחשבון את הקווים המנחים הללו ותעלו על הכיוון הנכון להבנת נענוע הראש ההודי:

תנועה מהירה ורציפה פירושה שהאדם מבין. ככל שנענוע הראש נמרץ יותר – ההבנה רבה יותר.

תנועה מהירה מצד לצד פירושה “כן” או “בסדר”.

נענוע ראש איטי ורך, המלווה, לפעמים, בחיוך, מהווה סימן לחברות ולכבוד.

אולם, למרות כל האמור, אין ספק, כי נענוע הראש ההודי היא המחווה האוניברסלית העיקרית המשותפת לכל ההודים – מחסומי תרבות ופערי שפה מתמוססים באורח פלא בניד ראש אחד.

נידנוד הראש, ניד או טלטול הראש ההודי גורמים לבילבול ותמיהה רבה בקרב מטיילים, בעיקר כשהם מתוודעים לתופעה בפעם הראשונה. תנועת הניד נראית כמו שילוב בין ניד והנהון ראש, אך האם משמעותה “כן”? או, האם משמעותה “לא”? או אולי אפילו “אולי”?

הבלבול גובר אף יותר כאשר התנועה שקטה. ללא דיבור שיספק רמז כלשהו על התוכן הגלום במסר, קל לחוש בלבול רב.

עם זאת, מן הרגע שמשמעות ניד הראש תתבהר ושימושיו הרבים יובהרו לך, מה שבאמת יפתיע אותך יהיה לגלות כמה התנועה מדבקת. כל מי שהעביר תקופת זמן משמעותית בהודו בוודאי תפס את עצמו מנדנד כך את ראשו. אפילו הודים שלרוב אינם מנדנדים את ראשם יתחילו לעשות זאת אוטומטית בתגובה לאחרים שיעשו זאת. רוב הזמן, הם אפילו לא שמים לב שהם עושים זאת!

אם כן, מהי משמעותו של ניד הראש המסתורי והמשעשע?

דרכי השימוש בניד הראש ההודי

ניד הראש הינו במהותו שווה הערך הבלתי-מילולי של המילה הרב שימושית והנפוצה ביותר – “אצ’ה”. משמעותה נעה בין “טוב” לבין “הבנתי”.

השימוש הנפוץ ביותר של ניד הראש הוא על מנת להשיב בחיוב. למשל, אם נשאל מישהו האם רכבת זו מגיעה ליעדנו, תגובתם בניד ראש תאמר “כן”.

כמו כן, ניד הראש משמש לעתים קרובות כסימן להפגנת הבנה של דבר שנאמר. למשל, אם נאמר למישהו שנפגוש אותו במקום מסוים בשעה 5 והם ינידו בראשם לעומתנו, משמעות הדבר היא שהשעה מתאימה והוא יגיע.

מצבים אחרים בהם סביר שניתקל בניד ראש כוללים:

כחלופה לאמירת תודה, אשר אינה נפוצה כל כך בהודו.
כהכרה בנוכחות של אדם אחר. הדבר עשוי להיות שימושי כאשר מבחינים באדם שמכירים מהצד השני של הרחוב ולא ניתן לצעוק אליו.
כמחווה של אדיבות ורצון טוב, למשל, כאשר מישהו יושב לצידך ברכבת.
הודים שאינם דוברים אנגלית יסתמכו לרוב על ניד הראש על מנת לתקשר עם תיירים זרים.

עם זאת, ניד הראש עשוי לשמש באופן דו משמעי באופן מכוון. אמירת “לא” באופן ישיר נחשבת באופן גורף כמעשה בלתי מנומס ובלתי מכבד בתרבות ההודית. ניד ראש בלתי ברור משמש כאחת מהדרכים להימנעות מהתחייבות ברורה מבלי להעליב. הדבר אף עשוי להרגיז הודים מסוימים מאוד!

משמעות נענוע הראש ההודי, ראג'סטן הודו
צילום: גולן לובנוב

אנשים מסוימים אף עשויים להניד בראשם באופן בלתי ברור ובלתי נלהב אם אינם בטוחים לגבי עניין או אם אין להם עניין בו. למשל, אם יישאלו אם מתחשק להם ללכת למסעדה מסוימת.

תנועות ראש מסוימות לאזורים מסוימים

כפי שבאזורים שונים בהודו ישנם מנהגים ושפות שונות, כך אופני ניד הראש משתנים אף הם. ניתן להבחין כי ככל שנדרים בהודו, כך נעשה ניד הראש נפוץ יותר. אנשים ממדינות דרום הודו כמו קראלה הם חובבי ניד ראש נלהבים בעוד שבהרי צפון הודו, התנועה פחות נפוצה.

עם כל זאת, אין ספק כי ניד הראש הוא מחווה אוניברסלית המאחד את כל ההודים. מחסומים תרבותיים ושפתיים מתמוססים באורח פלא בניד ראש אחד. זהו בהחלט מקרה מובהק בו “מעשים נשמעים חזק ממילים”.

טיפים להבנת ניד הראש ההודי

עצות אלו יסייעו לכם להבין טוב יותר את ניד הראש ההודי כחלק מתרבות הודו.

ניד ראש מהיר ומתמשך מביע כי האדם שמולך ממש מבין את דבריך. ככל שהתנועה נעשית ביותר התלהבות, כך ישנה יותר הבנה.
ניד מהיר מצד לצד משמעו “כן” או “בסדר”.
ניד ראש איטי ורך המלווה לעתים בחיוך, הוא סימן לחברות ולכבוד.

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע מתמחה בטיולים לתת היבשת ההודית – צרו קשר

טיילו איתנו

הודו - משמעות נדנוד הראש ההודי
ההרשמה בעיצומה
בהדרכת עופר צבי
15 ימים
01.09 -
18.08
הודו - משמעות נדנוד הראש ההודי
ההרשמה בעיצומה
בהדרכת אהד נבו
12 ימים
18.07 -
07.07
הודו - משמעות נדנוד הראש ההודי
יציאה מובטחת
הודו - משמעות נדנוד הראש ההודי
טיול מלא
בהדרכת עופר צבי
15 ימים
12.05 -
28.04
הודו - משמעות נדנוד הראש ההודי
הרשמו לרשימת הדיוור של ״יעדים״

הצטרפו לקהילה של אוהבי טיולים, מגלי ארצות ותרבויות, מטיילים הרוצים לחוות ולגעת בעולמות אחרים, מופלאים.

למה להרשם לדיוור שלנו?

כתבות נוספות

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע

יש לנו מספר טיולים בלתי נשכחים

  • כחברה המאמינה כי רק מטיילים מרוצים הם מטיילים שחוזרים, “אנו כאן בשבילכם” עם חיוך לכל שאלה ובקשה.
  • אנו מאמינים שמקצועיות ומצוינות הם הבסיס להצלחת הטיול. אנו מוציאים טיולים רק ליעדים בהם יש לנו הכרות מעמיקה.
  • הטיולים שלנו מושקעים ואיכותיים – הם יגשימו את החלומות שלכם.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם  

הודו - משמעות נדנוד הראש ההודי

מה תרצו לחפש?